Hjälp med identifiering!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

22
3
jjennsan:
Vet nån vad det här är? Ser ut som en spindel fast endå inte. Hjälp?

2048
773
psyjoh:
Ser mer ut som en myra än en spindel. 

22
3
jjennsan:
Ja fast samtidigt inte på nåt vis. Jag försöker leta men hittar inte vad det är. Främre benen påminner nästan om klor. 

214
333
MartinJ:
Det är svårt att se på bilden, men jag tror inte det är en myra. De främsta benparet (de som ser ut som klor, som jjennsan påpekade) stämmer inte överens med myrantenner. De ser dessutom åt att sitta på fell ställen för att vara mundelar (eller antenner, för den delen). Detta ger oss fyra benpar att jobba med, vilket får mig att tro att detta är spindeldjur, mer specifikt en spindel. Om man vill ser det även ut som att det sticker fram pedipalper, eller palpkäkar, längst fram på huvudet, vilket också ger intrycket av att det är en spindel. Spindlar som organismgrupp är extremt bra på att se ut som andra leddjur, och det finns nästan lika många härmande spindlar som det finns djurgrupper att härma.

Med det sagt bör jag tillägga att varken steklar, spindeldjur, eller ens leddjur, är något jag är speciellt insatt i.

2048
773
psyjoh:
Det översta ser mer ut som nåt den knips med än ett benpar tycker jag. Flera myrarter jag sett som har klor eller vad man ska kalla det på detta viset. Fast dessa ser ut att vara böjda neråt så visst kan jag ha fel i detta läget. 

214
333
MartinJ:
psyjoh skrev:
Det översta ser mer ut som nåt den knips med än ett benpar tycker jag.

Ja, det ser lite knepiga ut mot vad man förväntar sig av ett par ben. Det var där jag tog upp just härmande spindlar, där många arter har ovanliga benpar just för att härma en annan organism. T.ex. finns det myrhärmande spindlar som använder de främre benparey till att immitera myrantenner. Riktigt häftigt!

psyhoj skrev:
Flera myrarter jag sett som har klor eller vad man ska kalla det på detta viset

Jag gissar att du tänker på deras mandibler (en av mundelarna), som på vissa arter kan vara rätt stora. På just soldatmyror kan dessa vara rent sagt enorma i förhållande till resten av myran. Det som gör mig spektisk till att det vi ser på bilden är mandibler är dels placeringen (väldigt långt ut på sidan och dessutom väldigt långt bak), dels formen på dem. Jag ska inte säga att de inte kan se ut så, men de ser lite väl krökta/ledade ut för att vara just mandibler.
Ju mer jag tittar på bilden desto mer saknar jag tre tydliga kroppsegment, vilket myror har. Huvudet ser mer ut att sitta direkt på mellankroppen, såsom på spindeldjur.

jjennsan: Du har inte möjlighet att ta en närmare makrobild?



22
3
jjennsan:
Ser man bättre på den här bilden kanske.

111
116
aldabrachelys:
Åtta ben skvalrar om att det är en spindel:)

214
333
MartinJ:
aldabrachelys skrev:
Åtta ben skvalrar om att det är en spindel:)

Tekniskt sett skvalrar åtta ben bara om att den antingen är ett spindeldjur (Arachnida) eller en havsspindel (Pycnogonida), även om vi i detta fall kan utesluta havsspindlar ;)
Det som har diskuterats är väl snarare om det främre extremiteterna faktiskt är ett benpar, eller något annat.

jjennsan skrev:
Ser man bättre på den här bilden kanske.

Personligen är jag ganska övertygad om att det är en spindel, efter att sett den inzoomade bilden, med samma argument som i mitt tidigare inlägg. Men det betyder inte att det stämmer :)

111
116
aldabrachelys:
Jag vill säga att det ganska säkert e en spindel.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild