Är detta kvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

235
155
Brokensynapse:
Glömt uppdatera p.g.a. det visade sig för 2 veckor sedan att det var kvalster, dock så va det inte samma som de jag startade tråden för utan dessa va mycket större och dessa kom det synligt blod ifrån så vet inte om de jag såg i början va nåra förpubertala snuskkryp. Saksamma, kvalster asen hittade hit iallafall. Ännu tråkigare var att min karantän yta inte höll måttet då det spred sig till min rutpyton också så antingen att de satt fast i skägget på mig och åkte med in eller så är avståndet för kort för jag fixa alltid rummet innan jag höll på med de nya djuren och gick aldrig tillbaka in utan att byta kläder och duschat emellan.

Dock så finns det nåt positivt och det är att efter 2 veckors behandling så verkar det som att jag nu på morgonen såg det sista kvalstret (håller tummarna) som låg död i lådan. 
Men jag tycker att 2 veckor är väldigt snabbt för en sådan här markant skillnad, då det verkligen hade exploderat i antal med kvalster när jag upptäckte det (va iväg en helg och då small det).


235
155
Brokensynapse:
Förra gången tror jag det tog en månad innan jag blev fri från det därav min förvåning över det. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:
Glömt uppdatera p.g.a. det visade sig för 2 veckor sedan att det var kvalster, dock så va det inte samma som de jag startade tråden för utan dessa va mycket större och dessa kom det synligt blod ifrån så vet inte om de jag såg i början va nåra förpubertala snuskkryp. Saksamma, kvalster asen hittade hit iallafall. Ännu tråkigare var att min karantän yta inte höll måttet då det spred sig till min rutpyton också så antingen att de satt fast i skägget på mig och åkte med in eller så är avståndet för kort för jag fixa alltid rummet innan jag höll på med de nya djuren och gick aldrig tillbaka in utan att byta kläder och duschat emellan.

Dock så finns det nåt positivt och det är att efter 2 veckors behandling så verkar det som att jag nu på morgonen såg det sista kvalstret (håller tummarna) som låg död i lådan. 
Men jag tycker att 2 veckor är väldigt snabbt för en sådan här markant skillnad, då det verkligen hade exploderat i antal med kvalster när jag upptäckte det (va iväg en helg och då small det).



Bumpar en gammal tråd med en enkel fråga, vilken behandling använde du dig av?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:


Bumpar en gammal tråd med en enkel fråga, vilken behandling använde du dig av?

Körde med frontline vet som finns och beställa på apoteket.se eller liknande. 
Bada ormarna i ett bad med lite såpa i och va noga med att få bort så mkt kvalster som möjligt. Sen så tog jag frontline vet på en trasa som jag sedan lät ormen ringla igenom. Sen ner i plastback. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:

Körde med frontline vet som finns och beställa på apoteket.se eller liknande. 
Bada ormarna i ett bad med lite såpa i och va noga med att få bort så mkt kvalster som möjligt. Sen så tog jag frontline vet på en trasa som jag sedan lät ormen ringla igenom. Sen ner i plastback. 


Räckte det med en behandling med frontline? Körde du det i terrariet också?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:


Räckte det med en behandling med frontline? Körde du det i terrariet också?

Jag körde 2 vändor på djuren och sedan tills det tog slut i terrariumen. Sen fick dom inte flytta in på minst 40 dagar i sina terrarium. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:

Jag körde 2 vändor på djuren och sedan tills det tog slut i terrariumen. Sen fick dom inte flytta in på minst 40 dagar i sina terrarium. 


Läser om olika behandlingar, men frontline verkar rimligast.

Vanlig parfymfri såpa antar jag?

Jag har egentligen ingen annanstans att ha ormarna på, men om jag går ut och köper några plastlådor, behandlar ormen, och samtidigt terrariet. Tror du det kan fungera att ställa in plastlådorna i terrariet?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:


Läser om olika behandlingar, men frontline verkar rimligast.

Vanlig parfymfri såpa antar jag?

Jag har egentligen ingen annanstans att ha ormarna på, men om jag går ut och köper några plastlådor, behandlar ormen, och samtidigt terrariet. Tror du det kan fungera att ställa in plastlådorna i terrariet?

Ja jag kör grönsåpa. 
Det kan jag inte svara på. Vet inte hur snabbt dom äter o sedan förökar sig. 

Jag körde lådorna i en hylla med värme matta bara så speciellt avancerat behöver det nog inte vara. 

40
36
baggi:
Jag har kört frontiline vet en gång tidigare på en KP och den var full av röda små saker... Det tog inte lång tid att få bort dom och jag blev rekomenderad att spraya det ur flaskan över hela ormen dock så att jag inte kom åt ögonen eller huvudet allt för mycket. Super bra och det var små röda parasiter som eliminerades på bara 1 vecka. Men sen är det ju ganska viktigt att eliminera dom från källan dvs terrariumet så storstädning så att säga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild