Matvägrande orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
14
hatadflicka:
Så jag ska skaffa mer inredning och större vattenskål :)
Han har sitt nuvarande gömställe på den varma sidan ^^

Jag skulle gärna mäta honom men han är så jäkla huggig och bitter jag tar honom bara med krok :p

1662
779
fluffis:
hatadflicka skrev:
Så jag ska skaffa mer inredning och större vattenskål :)
Han har sitt nuvarande gömställe på den varma sidan ^^

Jag skulle gärna mäta honom men han är så jäkla huggig och bitter jag tar honom bara med krok :p


Minst ett gömställe på den varma sidan och minst ett på den svala brukar man säga men det kan ju inte skada med fler :) Det där med att klättra är inget måste men de brukar gilla det och det är sjukt bra underhållning tycker jag :)

Ormkrokar är en bra uppfinning och skonsamt för djuren så det gör du rätt i att använda det. Att mäta ormar är inte alltid det lättaste :)

Det kan hända att han är könsmogen redan och att det är "vårkänslorna" som gör honom mindre intresserad av maten, men det är svårt att avgöra utan att ha sett ormens beteende tycker jag. Ormar klarar sig ju väldigt länge utan mat men om de är såhär pass unga så vill man gärna få i dem en del. Förhoppningsvis ordnar det sig med några små förändringar :)




27
14
hatadflicka:
Tack :) Får hoppas att det bara är vårkänslor ^^

953
1840
peter54:
Fyra veckor är inget som betraktas som matvägran för någon orm egentligen, minst det dubbla eller mer behöver gå innan det verkligen är matvägran.

27
14
hatadflicka:
Aha :) Så jag behöver inte oroa mig riktigt än? ^^

590
365
SweBoa:
Vad har du för temp i terrariet? 

27
14
hatadflicka:
Varma platsen ligger på 26-27 och den svalare 23-24, är det för varmt/kallt?

Han ömsade förra veckan och är nu jätte aktiv, ska se senare om han vill äta :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Vänta en eller nån vecka till så ska du se att den äter sen :) Så skulle jag personligen gjort iaf, en orm som strular med maten blir bara ännu struligare om man provar att mata den ofta. 

Ett annat mycket bra tips är att mata på natten alternativt sent på kvällen då det är då ormar äter, på dagen i fullt solljus är det inte många ormar som är på jakt :) Hoppas det löser sig!


69
39
NiklasTyreso:
Ofta vägrar ormar äta vid ömsning. Jag skulle pröva att mata med en liten bus (stor som ormens huvud) en eller ett per dagar efter öms.

Bra att du skapade gömställen även på varma sidan.



27
14
hatadflicka:
Min orm har nu börjat äta och det har fungerat bra ett tag nu :) Jag slutade lägga råttorna i blöt och då var det tydligen inga problem för honom att äta ^^
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild