Dabbagamer bara sover

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
0
aircooler:
Hej undrar lite hur länge dabbagamer ligger i dvala (acantinurus) mina har dvalat sen i höstas nån gång (inte 100 koll) den ena är fram och äter i bland medans den andra sover hela tiden och den har även tappat 3-4 gram i vikt medans den andra börjar öka i vikt nu. sen tycker jag att dom växer sakta köpte dom jan/feb 2014 visseligen gick dom upp nästan det dubbla under förra året (vikt vid inköp 15 och 17 gram). Behöver jag vara orolig, har badat dom med jämna mellan rum och vägt dom.
Mvh Eva

504
396
Crippa:
Vad har du för värme i terrariet? Och har du två små ihop? Det kan ta upp till 4 år innan de blir könsmogna och de blir fullvuxna vid ca 7-8 år :) så man ska ha tålamod med dom, jag köpte mina när de var 5!

295
270
barkskog:
Vad har de för typ av belysning?

30
0
aircooler:
barkskog skrev:
Vad har de för typ av belysning?

Jag har 1 solar glow 125w och sen har jag 1 naturallight 25w och 1 reptile uvb 25w (lågenergi) ödlorna ligger på den varma sidan i terrariet

44
9
Johan_86:
Dabbagamer växer i "spurter", de växer mycket under en tid för att sedan inte växa någonting under en tid framöver. Min halvdvalade bara nu i vintras men är i full gång nu. Vet du vad det är för kön på dem? Det skulle kunna vara någon dominans mellan dem som gör att den ena inte vågar äta, eller komma fram. Det är inte helt otroligt att även om det visar sig vara en hane och hona att de ändå inte kan bo ihop.
Det diskuteras även mycket om huruvida man bör bada dabbagamer eller inte. Jag gör det inte för jag är rädd för att de inte ska torka ordentligt och på såsätt dra på sig svansröta. Sen behövs det inte såvida skötseln är bra och djuret är friskt.
Hoppas det hjälpte lite iaf!


295
270
barkskog:
aircooler skrev:

Jag har 1 solar glow 125w och sen har jag 1 naturallight 25w och 1 reptile uvb 25w (lågenergi) ödlorna ligger på den varma sidan i terrariet


Utpräglade soldyrkare som dabbgamer och skäggagamer påverkas inte bara av värmen utan också av belysningsstyrkan.
Under en Solar glo 125 W ligger belysningsstyrkan på knappt 10.000 lux.
Utomhus i solen ligger det på över 100.000 lux.

Med HID-belysning som också ger värme UVA och UVB kan man komma upp i 70.000 lux på solplatsen. Alla som uppgraderar ljuset till dessa arter märker stor skillnad i aktivitet.

Medlem i DHF
63
126
griseus:
Tycker också det låter som klent ljus, borde även va för låg soltemp om inte lampan sitter väldigt nära solplatsen, 45-50 grader är inga problem att ha på solplatsen,skulle i alla fall inte ha under 40grader bara den har svalare delar med 22+ ca. länge sedan jag hadde dabbagamer hemma men då hadde vi lådor med jordfuktig-sand nergrävda i bottenmaterialet med vetilations slangar som gångar ner till dem, för att de naturligt skulle kunna ta upp fukt, att bada en dabbagam låter inte som någon vidare bra idee, enligt mig i alla fall. de har väldigt klent med bad möjligheter i naturen där de lever :) . mer värme och mer ljus borde det bli bra lycka till mvh/Erik

44
9
Johan_86:
Jag bytte till en HID och en "vanlig" halogen PAR30 flood 70W över solplatsen och det bidrog till en mycket aktivare ödla. Jag tycker HID:n är oslagbar som UV-/värmekälla. Dock behöver de oftast kompleteras med något, särskilt till dabbagamer. Fördelen med halogen-lampor är att du får mycket mer värme av lägre watt och de är generellt billigare än sådana som har "reptilmärken" på sig. Dock får man tänka på att sätta dem tillräckligt högt, likt en HID, då det annars finns risk att det blir för varmt.
Mina sitter precis bredvid varandra och ungefär 40cm över solplatsen. Detta bidrar till en yttemperatur på ca 53 grader precis i mitten och räcker gott å väl för att hålla hela terrariet i rätt temperatur.

30
0
aircooler:

Hej vad menar du med hid lampa? är det en solar raptor och vad är en vanlig halogen, det låter som att jag behöver byta lampor. Värmen med den jag har är det ju inget fel på det är runt 55 grader på solplatsen, men det verkar ju vara för dålig lux.
Mvh Eva

2048
773
psyjoh:
Hid finns i olika fabrikat. Köper du genom skoldpaddsgrejor.se (barkskog) så testar han alla lampor innan de postas har jag för mig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild