Terrarium av garderob

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

544
424
Gibblo:
Tasmanen skrev:


Jaha...så ormar är inte lika krävande som ödlor? Har läst att det är jätteviktigt med anpassad belysning till alla reptiler eftersom de kommer från länder där de har helt andra solförhållanden än vi har här i Sverige...?



Många ormar som hålls i fångenskap är dock nattaktiva och har inte samma behov av ljus som dagaktiva reptiler.

64
11
Tasmanen:
Gibblo skrev:



Många ormar som hålls i fångenskap är dock nattaktiva och har inte samma behov av ljus som dagaktiva reptiler.


Aha, intressant! Känner att jag får läsa lite mer om ormar när jag har en stund över ;)

88
153
LunarBallReptiles:
Tasmanen skrev:


Jaha...så ormar är inte lika krävande som ödlor? Har läst att det är jätteviktigt med anpassad belysning till alla reptiler eftersom de kommer från länder där de har helt andra solförhållanden än vi har här i Sverige...?


Jag har bara Kungspyton och dom är nattaktiva, i det vilda bor dom i hålor 50-150cm ner i marken. Kommer inte så mycket ljus ner där direkt ;-)

61
38
skialp:
Har fortsatt ha mycket på jobbet, men nu skall det bli klart. 

Målat utsidan ett par gånger till.


Försökt skapa lite skuggor i sprickorna med kaffe och limblandning. Här är det nymålat.


Började även bygga en bänk att ha terrariet på.


Målar bänken i samma svarta färg.

Det som är kvar att göra nu är att montera ventilerna och sedan beställa glas. Sedan inreda det och få ordning på miljön. Hoppas ha det klart nästa helg!

61
38
skialp:
Efter många om och men har jag nu fått det klart!
Hittade fina aluminium färgade galler på Bauhaus.


På plats inne!


Fegade ur och vågde inte ha bottensubstratet direkt i garderoben så klädde botten med en pressening för extra skydd!




Planterade lite växter som förhoppningsvis skall växa till sig lite och tillföra mer grönt.


Höll på att glömma handtag till glasen men hittade dessa på Clas Ohslon.


Och här har en glad tjej fått flytta in!

Mycket tanke möda och leta material för att få till det, men är rätt nöjd med resultatet!
Nu är planen att göra ett till likadant med lite små ändringar utifrån lärdomarna från detta.

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag skulle föreslå mycket mer pinnar, de är väl inte särskilt ofta på marken? 
Eller det kanske kommer när snön försvunnit?

Men verkar som det blev bra. Vad tänkte du ändra på?
Man lär sig på varje terrarium man bygger ;-)

61
38
skialp:
Kommer mer pinnar och även någon typ av gömställe i luften men har inte fått tag i det just nu.

Inte så många ändringar till nästa. Mer att se till att vattensäkra botten bättre från början så jag slipper presseningen. Sedan blev uppbyggnaden av bakgrunden lite trixig pågrund av stödreglarna. Där skall jag nog göra på något annat sätt.

61
38
skialp:
Nu är det dags att bygga terrarium 2 enligt samma princip. Men har ju skaffat mig lite erfarenhet så förhoppningsvis går det lite fortare och blir även lite bättre. Jag kommer dokumentera även detta bygge i den här tråden. Har idag skaffat allt material så planen är att börja i helgen.

61
38
skialp:
Kollade igenom tråden och då ser det ut som det tog 7 månader att bli klar med förra. Men då var det mycket tänkande och letande av material. Nu tror jag att jag vet hur jag ska göra så målsättningen är att bli klar på en månad den här gången idag.

Den här gången började jag med en ny garderob. Så idag har jag monterat ihop den och spacklat alla 120 hålen!

388
460
australis66:
skialp skrev:
Efter många om och men har jag nu fått det klart!
Hittade fina aluminium färgade galler på Bauhaus.


På plats inne!


Fegade ur och vågde inte ha bottensubstratet direkt i garderoben så klädde botten med en pressening för extra skydd!




Planterade lite växter som förhoppningsvis skall växa till sig lite och tillföra mer grönt.


Höll på att glömma handtag till glasen men hittade dessa på Clas Ohslon.


Och här har en glad tjej fått flytta in!

Mycket tanke möda och leta material för att få till det, men är rätt nöjd med resultatet!
Nu är planen att göra ett till likadant med lite små ändringar utifrån lärdomarna från detta.


Vilken ikeagarderob är det du använt och villa mått är det på den? Vad kostade bygget? Snyggt gjort!:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild