Kungspyton att kela med?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

1662
779
fluffis:
Brokensynapse skrev:


Tillståndspapprena som finns i min kommun står det också att det ska vara låsta terrarium som är rymningssäkra, tror också att om grannarna ser mig stå och lattja med min stora boa genom fönstret (bor på bottenvåningen) så hade det nog inte tagit många dagar förens det hade blivit ett jäkla liv om man verkligen ska få ha ormar.




Ja precis. Lite försiktighet med grannar i åtanke är nog inte fel.

1662
779
fluffis:
Brokensynapse skrev:

Har även ormar här hemma som inte bryr sig när andra personer tittar på den men så fort jag kör fram min skäggiga nuna så smattrar det med hugg mot mig, vägrar dock att raka mig så Gilette folk behöver inte säga nåt =)




Haha, var tvungen att skratta lite här :) Ett trevligt inlägg för övrigt tycker jag.

235
155
Brokensynapse:
sunglow87 skrev:
Det är mycket prat om att folk, tar ut sina ormar och kollar på tv, man kan börja undra vilka det är som gör Sånt, dom gångerna jag tar ut mina ormar så studerar jag dom. Kollar så att allt ser bra ut, och för att dom ska behålla lugnet. Det är väll inget fel med det. 
Ang tillstånd i våran kommun behöver man inte ansöka om tillstånd, om man nu inte ska hålls med giftormar (farliga reptiler). Fins det någon mer som har så i sin kommun. :) :) 


Jag ser såna bilder överallt. Oftast är det nybörjare men inte alla gånger.
Nu vet jag inte vilken kommun i östergötland du bor i men jag vet att Norrköping hade iallafall när jag bodde där att boa constrictor räknades in som farlig orm p.g.a. sin storlek så den va inte ens tillåten att ha som privatperson eller om det var att man va tvungen att ha tillstånd för den. Va ett par år sen så inte helt 100 på just det men tillstånd vet jag behövdes.

1662
779
fluffis:
sunglow87 skrev:
Det är mycket prat om att folk, tar ut sina ormar och kollar på tv, man kan börja undra vilka det är som gör Sånt, dom gångerna jag tar ut mina ormar så studerar jag dom. Kollar så att allt ser bra ut, och för att dom ska behålla lugnet. Det är väll inget fel med det. 
Ang tillstånd i våran kommun behöver man inte ansöka om tillstånd, om man nu inte ska hålls med giftormar (farliga reptiler). Fins det någon mer som har så i sin kommun. :) :) 


Skönt att du slipper tillstånd :)

Jag har för mig att Kristianstad och Gävle kommuner inte kräver tillstånd för ogiftiga ormar och Göteborg stad inte har någon tillståndsplikt alls, men jag kan vara ute och cykla och sen kan det finnas fler också :)

235
155
Brokensynapse:
sunglow87 skrev:
dom gångerna jag tar ut mina ormar så studerar jag dom. Kollar så att allt ser bra ut, och för att dom ska behålla lugnet. Det är väll inget fel med det.
 


Som jag skrev så sköts det på rätt sätt så ser jag inget fel med det men jag personligen anser att håller inte rummet rätt temp, som exempel jag själv här hemma har det kallt i resten av lägenheten så att ta ut en orm från sina ca 30 grader varma terrarium till ett rum som håller 19 grader sen lägga den på ett golv som säkert är kallare för att kolla på det anser jag är inte riktigt rätt väg att gå och jag liknar det med tortyren man själv fick utstå i skolan med att hoppa ner i det förbannade romerska badet, trots att jag är luden så tror jag att jag krympte ihop och dog lite inombords och det är väl där vi i dom olika "lägrena" behöver hitta en gemensam grund som vi senare kan lära ut till nybörjare om korrekt hantering. Och jag påstår heller inte att jag har en 100% korrekt hantering heller utan vi är aldrig fullärda men så länge vi bråkar om vad som är rätt utan att lära oss av varandra så lär denna fråga inte vara löst på länge.
Nu säger jag inte att du gör så utan jag tog ett exempel för att lättare förklara min tankegång i ett svar till dig.


590
365
SweBoa:
Brokensynapse skrev:


Som jag skrev så sköts det på rätt sätt så ser jag inget fel med det men jag personligen anser att håller inte rummet rätt temp, som exempel jag själv här hemma har det kallt i resten av lägenheten så att ta ut en orm från sina ca 30 grader varma terrarium till ett rum som håller 19 grader sen lägga den på ett golv som säkert är kallare för att kolla på det anser jag är inte riktigt rätt väg att gå och jag liknar det med tortyren man själv fick utstå i skolan med att hoppa ner i det förbannade romerska badet, trots att jag är luden så tror jag att jag krympte ihop och dog lite inombords och det är väl där vi i dom olika "lägrena" behöver hitta en gemensam grund som vi senare kan lära ut till nybörjare om korrekt hantering. Och jag påstår heller inte att jag har en 100% korrekt hantering heller utan vi är aldrig fullärda men så länge vi bråkar om vad som är rätt utan att lära oss av varandra så lär denna fråga inte vara löst på länge.
Nu säger jag inte att du gör så utan jag tog ett exempel för att lättare förklara min tankegång i ett svar till dig.




Måste säga att jag håller med dej där.
jag va inne på samma spår, man ska hantera sina djur med respekt. Allså inte ta ut sin ödla eller orm och sedan lägga ner dom på golvet, det är inte rätt, speciellt inte nu på vintern. 
Senast jag tog ut och kolla till mina booer va ca 3 veckor sen o det tog ca 10 minuter, o jag tar aldrig ut dom från rumet där ormarna är i. O snart ska dom mer till lokalen, då kommer kag nog inte ha så mycket tid till att hantera. Men men jag tror att lite hantering är bra, jag kommer i alla fall försöka och göra det lite då o då, för att inte ormarna ska dö av stress när jag väl behöver ta i dom. Nu får var o en tycka vad dom vill. Alla kan inte vara ense om allt så är det bRa. Peace :) 

590
365
SweBoa:
Brokensynapse skrev:


Jag ser såna bilder överallt. Oftast är det nybörjare men inte alla gånger.
Nu vet jag inte vilken kommun i östergötland du bor i men jag vet att Norrköping hade iallafall när jag bodde där att boa constrictor räknades in som farlig orm p.g.a. sin storlek så den va inte ens tillåten att ha som privatperson eller om det var att man va tvungen att ha tillstånd för den. Va ett par år sen så inte helt 100 på just det men tillstånd vet jag behövdes.


Nät och klipp, tiger anakondor har jag hört att det krävs tillstånd, men inte boor. Finns ju råttsnokar som blir lika långa, ej lika feta då he, men då borde dom ha tillstånd för djur över två meter :) jag vet inte heller hur det är i dag. Blir en hemläxa för oss o kolla upp vad det är som gäller :)

741
681
Binks:
NU är de ju lite skillnad på att ta UT djuren för att kolla tv och gå till Konsum, än att ta ut dem för att kolla deras välmående?

Sen att djuren har de bra (i de flesta fall) i terrariet är ju ingen nyhet.
Bara se på hur ofta vi stoppar i dem mat?
Tror ni de få dem servade på utsatta tider och datum (som vissa gör) i naturen?
Där får de fan kämpa lite ibland för att hitta något att äta, och när de väl hittar något så springer de iväg eller flyger sin kos.

I naturen så är det nog inte någon fråga om alla ungarna som kommer till världen överlever, för de gör de inte.
De flesta dör av att de blir uppätna, inte hittar mat eller någon av de andra tusen varianterna som finns där ute.
Finns ingen där som kämpar för att hålla dem vid liv mer än de själva.

Och konstigt nog så överlever de även utan att behöva söka sig till nån pöl med såpa-blandat vatten att bada i ;)

165
186
denka:
D är la samma krav mä giftig som ogiftig tillstånd osv har la me samonella å göra.. Sjukdomar osv... Å förutom att d ska iof sig va i stängt rum mä varnings klister märke? 

165
186
denka:
Sen så ska grannarna skita i va ja/vi har inom våra väggar... Dom kollar inte mä oss om dom skaffar hund/katt  tycker all den här jävla draman mä reptiler är under all kritik... 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild