Hjälp. Min skäggagam äter inte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

102
42
BioHazard_89:
Temla skrev:
Det är extremt tomt i terrariet. Sätt in mer grejer att klättra på och gömma sig under/bakom. Skäggagamer älskar att klättra och sitta högt. Utnyttja höjden. Vet inte varför du fått rekommendationen att ta ut inredning, låter helt galet. Finns fina plast/tygväxter du kan inreda med också så det blir lite "lummigare" och kan ge en tryggare känsla för lilla ödlan. 



(zooaffären rekomenderade att jag gjorde det.... ska sluta lyssna på dem och vända mig hit i framtiden)
Det ska införskaffas /byggas ;)  (jag är rädd att terrariet ser större ut än vad det är)

155
39
kosinuss:
Liknar på 120x50x60 cm. Så bara och ta en promenad i skogen fixa grenar, stenar och sånt. 

102
42
BioHazard_89:
kosinuss skrev:
Liknar på 120x50x60 cm. Så bara och ta en promenad i skogen fixa grenar, stenar och sånt. 


Håller på ;)

239
197
Danpss:
Hur går det för honom?

102
42
BioHazard_89:
Danpss skrev:
Hur går det för honom?


Börjar tack och lov vända, så nu sover han ganska mycket. Får fortfarande tvångsmata men efter ett litet tag med det så äter han lite själv. (härligt att se han rund om magen igen.) Dricker fortfarande som han ska och solar (mellan sovandet.)
Han flyttat honom till en annan plats i lägenheten och självklart tappade jag hans riktiga värmelampa så att den gick sönder... Har inte råd att köpa en ny denna månad häller :/ 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Varför fortsätter du tvångsmata? Låter som rena idiotin i mina öron efter att alla här sagt att du ska låta bli med de.

Se till att ödlan har tillgång till sallad samt vatten hela tiden. Sen ge det kanske 3-4 dagar utan att mata honom med insekter, sen kan du testa att mata honom med någon insekt efter det (INTE TVÅNGSMATA då heller). Vill har inte äta då heller är det bara att vänta någon dag till, och testa då igen.
Är också väldigt vanliga att de dvalar nu, och då äter de inte alls lika mycket. Och även fast de inte sover så kan de fortfarande "halvt dvala" då de inte är så jätte aktiva ändå, dvs de behöver inte äta allt för mycket.

Ödlan klarar sej längre än va man tror utan insektsmat, speciellt om han får i sej vatten som han ska.

Och är det så att hans värmelampa är trasig nu så är det bara ännu dummare att trycka i honom mat, för det innebär att han inte kan ligga på något ställe som är tillräckligt varmt för honom att smälta maten, vilket kommer leda till att han kan bli förstoppad istället, vilket kan leda till förödande konsekvenser om man har otur....

Detta är i alla fall hur jag har lärt mej att göra.
Andra här kan säkert stämma in, samt komma med fler bra förslag.

102
42
BioHazard_89:

Flyers90 skrev:
Varför fortsätter du tvångsmata? Låter som rena idiotin i mina öron efter att alla här sagt att du ska låta bli med de.

Se till att ödlan har tillgång till sallad samt vatten hela tiden. Sen ge det kanske 3-4 dagar utan att mata honom med insekter, sen kan du testa att mata honom med någon insekt efter det (INTE TVÅNGSMATA då heller). Vill har inte äta då heller är det bara att vänta någon dag till, och testa då igen.
Är också väldigt vanliga att de dvalar nu, och då äter de inte alls lika mycket. Och även fast de inte sover så kan de fortfarande "halvt dvala" då de inte är så jätte aktiva ändå, dvs de behöver inte äta allt för mycket.

Ödlan klarar sej längre än va man tror utan insektsmat, speciellt om han får i sej vatten som han ska.

Och är det så att hans värmelampa är trasig nu så är det bara ännu dummare att trycka i honom mat, för det innebär att han inte kan ligga på något ställe som är tillräckligt varmt för honom att smälta maten, vilket kommer leda till att han kan bli förstoppad istället, vilket kan leda till förödande konsekvenser om man har otur....

Detta är i alla fall hur jag har lärt mej att göra.
Andra här kan säkert stämma in, samt komma med fler bra förslag.



Jag tvångsmatar för att det var vad vetrenären rekomenderade. (han får ett pulver man blandar ut med vatten, samt grönsaker och insekter ibland) Det spelar ingen roll om han har tillgång till mat hela tiden, han äter inget alls.  Om jag inte ser till att han får i sig något så kommer han att svälta ihjäl. (Han visar inget intresse för insäkter som rör sig, inte äns pinkysar som han älskade innan...) Tro mig, jag har tästat det mästa nu efter några vekor med problemet. (han visade inga täcken på att han någon infektion/munröta/kalsiumunderskått enligt vetrenär)

Jag vet att de kan dvala/smådvala, det har jag haft i åtanke... och han har en provosorisk värmelampa.


155
39
kosinuss:
Vi får hoppas på det går bra. Men nu är den ju mellan 6-8 år,  så det kan jo vara åldern. Många som bara inte vil mera av någon anledning. 

102
42
BioHazard_89:

kosinuss skrev:
Vi får hoppas på det går bra. Men nu är den ju mellan 6-8 år,  så det kan jo vara åldern. Många som bara inte vil mera av någon anledning. 


Jo, det är sant. Specielt om han har haft det dåligt innan jag fick tag på han :/

han är dock på bettringsvägen. ska göra ett uppehåll i tvångsmatningen och se om han blir hungrig nog att äta själv. (håller tummarna)


1275
1724
Falk:

Tvångsmatning kan vara jäääkligt farligt för djuren och är djuret redan stressat så kan det orsaka att den dör efter några dagar.

Det är alltså det absolut sista man ska göra

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild