UV-Spiralljusrör: Dåligt för djurets ögon??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2048
773
psyjoh:
Har även förekommit brännskador av just exoterra uvb 100.

2048
773
psyjoh:
Ta våra inlägg som hjälp, inte påhopp, och lyssna på dem som har längre erfarenhet. Det här med belysning till soldyrkande reptiler kan vara en djungel.

309
38
reptilicus_:
Den gamla lampan gick tyvärr sönder, man jag får väl skaffa en 2.0 igen då :P
PS: Har aldrig tagit något som ett påhopp ;)

239
197
Danpss:
Skaffa minst 2 dagljuslampor när du ändå är igång, en räcker inte till en skäggis! Som referens kan jag nämna att jag har 2st 140cm långa t5 ljusrör på 6500 kelvin till dagljus, en solarraptor hid lampa till uv-b kombinerat med en 100w värmelampa. Ändå så är jag inte nöjd och ska skaffa ännu en ljusrörsarmatur som jag ska använda till ett ljusrör på 4500kelvin till mina kragagamer!

2048
773
psyjoh:
Min lilla skäggis bor i ett 90x45 exoterra, har 4st 2.0 26w + 1st 35w HID till solplatsen. Antar att ditt terrarie är större reptilicus?

309
38
reptilicus_:
122x60x52cm

309
38
reptilicus_:
Jag var & köpte en Natural Light 25W nu, & den verkar lysa upp det riktigt bra

239
197
Danpss:
Så nu har du EN natural light och EN solarglo alltså? Skäggisar lever i ett av världens solrikaste klimat så dem behöver MYCKET ljus! (Tänk när du ligger på stranden på sommaren och du måste kisa med ögonen) 

508
304
Jonas77:
Här är en gammal rapport om problematiken med vissa lampor, mycket har väl blivit bättre nu. www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor.htmintro

Jag vet inte om det fyller någon funktion längre, men jag låter alltid nya UV-källor brinna in ett par dagar innan jag använder dem till djuren.

Beträffande ljusmängd så håller jag med andra här, du har inte nog med ljus. I soliga områden som dessa djur kommer ifrån är det lätt ca 100 000 lux. Ett ljust arbetsrum är kanske 500 lux. När du börjar tro att du har för mycket ljus så har du inte ens snuddat vid verkligheten.

508
304
Jonas77:
funkar bättre så här www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor.htm
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild