Crested Gecko bebisar vägrar äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2048
773
psyjoh:
JACLAR123 skrev:


Innan sovdags? Det är då djuren kommer fram :P

Jag menar såklart när djuren ska sova. Eller om man märker att de ej är intresserad. 

429
254
JACLAR123:
psyjoh skrev:

Jag menar såklart när djuren ska sova. Eller om man märker att de ej är intresserad. 


Jo, jag förstår.
För jag bara slänger in syrsor i terrariumen på kvällen och på morgonen är de flesta borta. :D

2048
773
psyjoh:
Ok. Jag tar alltid bort överblivna syrsor. Vilken art det än gäller. Förr när jag hade gröna anolisar så gjorde jag det misstaget att lämna kvar dem och en dag när jag kom hem så satt en syrsa och hade ätit upp ögonen på min ena hona. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
har du några andra foder djur hemma? testa små kackerlackor eller mjölmask i en liten mat skål som inte står på botten av terrariet då det är en trädlevande art. Finns väldigt bra foderstationer att köpa.
Du kan ju även testa bananflugor, husflugor eller vaxmott som du släpper fritt i terrariet för det triggar verkligen igång jaktinstinkten

429
254
JACLAR123:
psyjoh skrev:
Ok. Jag tar alltid bort överblivna syrsor. Vilken art det än gäller. Förr när jag hade gröna anolisar så gjorde jag det misstaget att lämna kvar dem och en dag när jag kom hem så satt en syrsa och hade ätit upp ögonen på min ena hona. 


Jo, men anolisar är daggaktiva och dessutom har jag arten G.sigillatus. Som är kända för att inte vara kanibaler eller börja bita på våra reptiler. 

Som Tenebrosan säger funkar detta också. Där det oftast blir tomma skålar efter någon dag. Men vissa kan ha svårt att äta ur skålar, men oftast så brukar det inte vara något problem. :D

293
354
Dynamitella:

Skaffa riktig crested gecko diet (Absolut inte de jäkla jellypots som säljs till geckos - de man drar av locket på med gelé i. Sämsta fodert någonsin). Pangea vattenmelon eller aprikos är poppis här hemma.

Sen är det bara att sätta in diverse mini-pytte insekter i en skål i terrariet (alltid mindre än mellanrummet mellan geckons ögon). Släpp dem aldrig lösa då framförallt syrsor kan skada djuren då de sover. Skål hjälper att fånga bytet för enklare utfodring :)

På en något allvarlig men vänligt menad not: Väck inte nattlevande djur på dagen, och håll inte fast dem så de "försöker ta sig loss". No good :)


7
0
Inkalane:
Dynamitella skrev:
Skaffa riktig crested gecko diet (Absolut inte de jäkla jellypots som säljs till geckos - de man drar av locket på med gelé i. Sämsta fodert någonsin). Pangea vattenmelon eller aprikos är poppis här hemma.

Sen är det bara att sätta in diverse mini-pytte insekter i en skål i terrariet (alltid mindre än mellanrummet mellan geckons ögon). Släpp dem aldrig lösa då framförallt syrsor kan skada djuren då de sover. Skål hjälper att fånga bytet för enklare utfodring :)

På en något allvarlig men vänligt menad not: Väck inte nattlevande djur på dagen, och håll inte fast dem så de "försöker ta sig loss". No good :)


Hej

De här jellypots som du skrev  om  Dynamitella,  var de som jag  försökte  förklara  i början  att jag  har  satt in till  dem.  Blev rekommenderad av  en reptilbutik här i närheten att köpa  dessa då de skulle  innehålla vitaminer mm. 
Och tack för ditt råd om att inte väcka dem på dagen. 
Har blivit  rekommenderad både här  på detta  forum  och  även andra sidor på nätet  att köpa cgd pulver  hos Firemon .  
Tänkte göra det häromdagen men frakten var ju dyrare än pulvret?  Tänkte bara  köpa en påse till att börja med men det skulle  ju bli  över 100 kronor. Så det blev  ju dyrt. 
Men  jag  får väl pröva en gång och se.  Hur många dagar kan detta pulver stå hos dem innan jag måste byta  ut  det? 
Än en gång  tusen tack till alla som vill hjälpa till med bebisarna :)) 


293
354
Dynamitella:

Ah, de ljuger ofta för att sälja sådant skit, eller så är de kanske ovetandes :) Nåväl, nu vet du. Rekommenderar att du skriver till Niklas Lager på facebook (firemonägare) och förklarar fraktproblemet. Han löser det säkert med dig så du får rätt frakt (100 spänn är orimligt för en påse). 

Pulvergröten man blandar brukar hålla i 2 dagar på vintern och 1 dag på sommaren pga värmen. Man bör generellt mata varje kväll dock, ca en kapsyl (vi använder oftast PET-flask-korkar som matskålar, så kan man diska eller slänga).

Välkommen in till ögonfransgeckogruppen på facebook. Råd och tips från gruppen är i regel alltid spot on :)

www.facebook.com/groups/175286412648815/


7
0
Inkalane:
Dynamitella skrev:
Ah, de ljuger ofta för att sälja sådant skit, eller så är de kanske ovetandes :) Nåväl, nu vet du. Rekommenderar att du skriver till Niklas Lager på facebook (firemonägare) och förklarar fraktproblemet. Han löser det säkert med dig så du får rätt frakt (100 spänn är orimligt för en påse). 

Pulvergröten man blandar brukar hålla i 2 dagar på vintern och 1 dag på sommaren pga värmen. Man bör generellt mata varje kväll dock, ca en kapsyl (vi använder oftast PET-flask-korkar som matskålar, så kan man diska eller slänga).

Välkommen in till ögonfransgeckogruppen på facebook. Råd och tips från gruppen är i regel alltid spot on :)

www.facebook.com/groups/175286412648815/


Hej Dynamitella och tack för  dina tips.  Var inne på din profil  igår kväll och såg att du  sysslar mycket med crested geckos.  Så det är kul att få både råd och tips från dig. 
Jag ska kontakta Firemon som du skrev och fråga om frakten. 
Hur mycket mat kan man räkna med att dessa två bebisar ska äta på ett dygn om jag matar dem med cgd pulver  i en kapsyl? 
Än en gång stort tack för all hjälp :)) 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
fördelen med dessa jellypots är att dom är jäkligt bra att använda som matskålar efter åt :P men som sagt innehåller är väl kanske nått som är mer som godis. jag fyller alltid en full sån för blir det mindre kan den torka ut lite för fort kan jag tycka 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild