Lite frågor om Phelsuma grandis?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
5
VidaSvahn:
Hej! Jag ska snart ha en daggecko, men har lite frågor. Terrariet jag har just nu är lite litet, men geckon är fortfarande liten och jag ska försöka hitta en större terrarium snart. Men hur ska jag göra med ljus och värme nu när jag har en liten bur? Där finns plats för bara en lampa (tror jag), men jag vet att dom måste få UV och en "basking spot". 

Undrar också vilka levande plantor som är bäst för terrariet?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Nja det räcker nog med bara en bra uv lampa/lysrör, kan rekommendera solar raptor jag har både deras hid och deras t5 lysrör. Har du ont om plats så räcker det säkert med endast med en ett lysrör/lampa så länge fixa en solplats nära den bara, Phelsuma släkten är generellt känsligare för värme än kyla 

205
203
Micke_E:
Beroende på hur det ser ut kanske du kan ställa en värmelampa utanför som värmer genom glaset?

55
25
benny69:
Om terrariet står i normal rumstemp så räcker det med en E.T.100. 

903
509
Evanjeline:
Uvbn i en exo terra lampa är inte bra nog för en grandis dock.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Evanjeline skrev:
Uvbn i en exo terra lampa är inte bra nog för en grandis dock.

Säker på det?
inte för att jag rekomenderar någon av exo terras produkter, men utan mest undrar jag vart du hittar infon om att uv mängden ( kan man säga så?) inte skulle räcka till.


903
509
Evanjeline:

Okej om de sitter precis under nätet är det väl tillräckligt, men över 10 cm ifrån lampan så är där knappt något uv kvar. Jag tror dessutom det är för mycket uvb så nära.

www.exo-terra.com/en/products/reptile_uvb100.php


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Det är vad lampan ska ge ( och det kan man ju ta med en nypa salt det är ju trots allt exo terra) tänkte mer på vart du läst hur mycket uv en grandis behöver.
Och om man kollar vad lampan ska ge så är det 45 µW om du är 20cm från lampan och det är i stort sett inget uvb alls. och 170 µW vid 10cm vilkat jag hart för mig ska vara ganska rimligt för regnskogslevande
Så att det skulle bli för mycket uvb tror jag inte, men det stora frågan är hur mycket uvb behöver ödlan? vad jag vet så finns det väl inget riktigt svar på det?

903
509
Evanjeline:

Detta är den enda hemsida jag hittat som beskriver det. Jag vet det är en säljare utav lampor så det kanske kan vara lite osäkert om det stämmer, men vad jag läst verkar vad de säger vettigt. Det är åtminstonde ett seriöst märke och utan någon annan information känns det som något att följa. enligt hemsidan ska "day geckos from madagascar" ha 100-120 µW vilket jag tycker låter rimligt eftersom de lever i skog och inte i klipp eller ökenlandskap. Sen utöver detta som du nämer är exo terras lampor väldigt olika hur mycket de faktiskt ger, vilket jag tycker är skrämmande. Sen om man läser barkskogs inlägg handlar det ju om mycket mer än hur mycket µW en lampa ger. Vilka våglängder, och jag kommer inte ihåg hälften ens spelar stor roll.

Som en instickare så säger denna guiden att skäggagam ska ha 170-200 µW och de kräver ju väldigt mycket uvb och ljus över huvud taget. Om denna guide stämmer någorlunda så borde 170 då vara alldeles för mycket för en grandis.

arcadia-reptile.com/lighting-guide/


10
5
VidaSvahn:
Tack för rådet .. Nu ska jag bara lista ut vad som är bäst! (min Svenska är rätt så dåligt, jag har vara bot här i några månader.. Jag har fåt börja om med reptil samling..)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild