Blåtunga kost

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Denna kan även vara intressant för att få lite tips på variation och möjlighet till att skapa "eget foder":


903
509
Evanjeline:
Hur mycket procent av en blåtungad skinks diet ska bestå av kött? Om man köper färskfoder tror jag inte det är dåligt i alla fall. Stora problemet med hundmat som jag ser det är väl just att det inte innehåller nog med kött.

2966
1645
Hoggaforfan:
Taurin finns lite i allt kött men i kattmat tillsätter de ofta det för att försäkra sig om att kiatterna får i sig tillräckligt med ämnet.

72
15
Linnea:

Observera att jag refererar till information som finnes på bluetongueskinks.nets forumsearch.

För ett ungdjur under 1 år bör 60% vara en renare proteinkälla (dvs kött av alla dess slag, insekter, snäckor sniglar, den mytomspunna hundmaten) och 40% grönt. I synnerhet om de ska dvala är detta viktigt för att skelett och den vuxna storleken ska vara så nära naturen som möjligt.

För ett äldre djur 1+ år bör man öka grönsaksmängden så att den istället ligger på 60% medan proteinkällan ligger på 40%. Detta är vida diskuterat i skinkvärlden, de verkar trivas bra med båda delarna egentligen då de är väldigt tåliga små opportunister. 

I Australiens lite mindre ökenlika trakter där några scincoides hör hemma så äter de mer proteinrik kost under våren och betydligt mer grönt och frukt under hösten då t.ex. mangoträden tappar sin frukt. Men de äter även roadkills och som tidigare nämnt smyger de gärna in i hus och snor mat för husdjuren i mer bebyggda områden. 

-------------

Kan tipsa om att de gillar färgglad mat, oftast röd, men ju mer ju roligare ser de ut när de äter den :) 

Kattmat men inte hundmat innehåller Taurin, samma som i energidrycker, som kattdjur behöver men inte så många andra levande varelser i större mängd. Det finns inte belägg för att detta skulle vara skadligt för skinkar, men de flesta håller sig undan den på grund av denna välkända tillsats. Kattmat är ibland mer fettrik, så den ges till väldigt avmagrade ödlor i mycket dåligt skick om de inte kan hantera övrig mat men behöver lägga på sig några gram snabbt och även få lite mineraler i sig till skelettet. 

Till hundmatsdebatten, den är väldigt infekterad med åsikter formade av händelser i djurmatsindustrin från vitt spridda källor, "experter", och generell försäljningspropaganda över ett 40-tal år. Jag är noggrann med att läsa innehållsförteckningar, men även om jag har biologi i botten av min utbildning är ämnet mycket svårt av ovan nämnda anledningar. Många tycker inte att hundar eller reptiler ska äta konstiga köttslamsor och inälvsmat, medan detta är en otrolig delikatess för människor i stora delar av världen. En mycket subjektiv åsikt som brukar inverka starkt på debatten kulturellt, som jag tycker vi ska försöka undvika :) 

Jag har blivit tillsagd att undvika blötfoder med för mycket utfyllnadsämnen, socker eller höga mängder salt och aska mer än 2.0%. Men sedan finns det typer som matat sina ödlor med "skräp"Pedigree och har dem utomhus året runt i enorma anläggningar i över 20 år redan, som inte haft problem med Metabolic bone disease eller många deformerade små som de som mixtrar med mer avancerade saker.

Jag tror att ju oftare man byter runt deras foder kring 60/40 ramarna, ju mindre är risken att man ger dem fel eller att de missar ett spårämne de behöver. Samma för oss människor, egentligen. Det är därför det är så roligt att ge dem mat varje gång! :D

------

RichardC har pedigree fodret, moderatorn Norm (ElLobo) har koll på alla näringsrelaterade saker till blåtungade skinkar med otroligt avancerade förklaringar, om ni har intresse för debatter. Båda är moderatorer och väldigt trevliga.


456
200
isdrake:
anders skrev:
Med risk för att få en del kritik, så kan jag säga att jag själv ger min blåtungade skink hundmat och grönsaker. Det kan såklart låta negativt att ge ett foder som är utformat till en annan sorts djur, samtidigt som man förmodligen ändå inte har de växter och proteinkällor till vad blåtungade skinkar får i sig ifrån naturen. I "naturen" så händer det ju även att blåtungade skinkar kommer åt hund eller kattmat som står ute.

Insekter som dubia och gräshoppor har inte varit något direkt intressant för min skink. 

Jag försöker variera med olika grönsaker, hundmat, frukt och larver. (Även sniglar bör ju helt klart införskaffas). Något mus, repashys veggieburger och annat blir det ibland också.

Det går att diskutera hurvida hundmat är bra eller ej, men kom gärna med argument och källor på varför det skulle vara dåligt/sämre. Det är möjligt att jag bör avstå ifrån att använda det, och därför vore det trevligt både för mig och Lindstrom(Och andra Tiliqua-ägare) att få lite tips och förklaringar än enbart påståenden. 

(Såg just nu i foodcharten i Linneas länk att kattmat innehåller taurin. Jag kan inte se att det finns med i hundmaten jag använder, men det kanske helt enkelt inte skrivs ut)



Nu har ju inte jag någon större koll på skinkar så ska väl egentligen inte uttala mig. Men hundmat är ett stort intresseområde för mig. :) Måste då fråga vad det är i hundmaten som du och andra anser att skinkarna behöver och om det i så fall finns tillräckligt av det? Och nu åtgår jag ifrån att det är traditionella torrfoderkulor och burkmat det gäller (som vi var inne på tidigare så finns det alternativt foder).

Tar vi vanliga torrfoderkulor så ligger köttmängden i dom allra köttrikaste sorterna bara på runt 50% och betydligt lägre i "vanliga" fabrikat. Resten består av spannmål eller i dom "bättre" sorterna av potatis eller baljväxter. Vad jag kan läsa mig lite lite snabbt så verkar inget av denna utfyllnad vara något man utfodrar skinkar med. Så varför skulle hundmaten i så fall vara gynsamt? :)

Finns det inte mer naturliga köttkällor för dem? Varför räcker det inte med foderdjur som "för alla andra" reptiler? Jag förstår att många skinkar är så pass små att dom inte kan ta mer än muspinkisar vilket kanske inte är så önskvärd föda. Men det går väl fint att ta kyckling/vuxna möss/nataler/hamstrar och helt enkelt hacka dem i mindre bitar? Är man som jag väldigt äckelmagad så kan man göra detta när djuret fortfarande är fryst. Då blir det bara fasta, kladdfria kuber av det hela.



Men om vi nu pratar hundmat så finns det en produkt jag faktiskt tror kan vara bra även för reptiler. Om jag hade kvar min teju hade jag testat det iaf. Det finns ett märke som heter Mush som tillverkar hundfoder enbart färska råvaror efter barf-principen. Det innehåller alltså inga som helst tillsatta vitaminer/mineraler. Deras helfoder Vaisto består av 95% kött/innanmäte/ben från tre olika djur och 5% grönsaker.

Nu är det antagligen inte samma sak som ett helt djur. Det finns säkert organ som inte mixas med som t ex hjärna, ögon och sånt. Men som variation till hela foderdjur tror jag det kan vara bra. Och istället för vanligt torrfoder tror jag det är MYCKET MYCKET bättre.

 


72
15
Linnea:

Endast blötfoder om hundmat (säger jag, har ingen källa alls mer än att jag inte hört att det ens förekommer), torrfoder är nog lite småfarligt om man inte blöter upp det massor förstås. Jag har ingen koll på om de blir tillräckligt törstiga för dessa expanderande fodersorter, men förmodligen inte. Bra att du poängterade skillnaden där, isdrake, så jag kunde tillägga det.

Det som också är bra är att det går att blanda upp med annan kost mycket lättare, precis som med riktiga köttbitar i matberedare. Det är fördelaktigt framför endast foderdjur då det är att få i dem grönt, då de annars har en tendens att undvika det helt i närvaro av köttprodukter/frukt.

Mina två ödlor spottar också ut sina foderdjur efter en tugga(en av dem gillar dock larver)...det är väldigt äckligt att plocka upp efteråt. Men om de åt insekter så hade jag definitivt gett dem kackerlackor emellanåt, många som ger dem "lackor" varannan matning eller som snacks mellan matningar. Min ena som nu vägrar insekter åt mycket syrsor och grönt innan han kom till mig.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

isdrake,
Du frågar vad jag och andra anser att skinkarna behöver från hundmat, och det är väl kanske inte riktigt så enkelt att det är något specifikt i hundmaten de behöver mer än att "äta bör man annars dör man". Däremot är det relativt enkelt med variation (dels då det finns olika blandningar, men även att blandningen i sig inte är en ren filébit utav något djur och att det då motverkar brister av mineraler och vitaminer. Tack vare att skinkar är omnivorer så finns det ju trots allt en väldigt stor möjlighet att kunna variera födan, vilket såklart även kan ses som en nackdel då det krävs lite extra engagemang från ägaren.

Det finns självfallet mer "naturliga" köttkällor, även om jag inte ser det som ett bra argument (Bara för att något är naturligt betyder inte det att det är något bra för våra djur). Vanliga foderdjur "för alla andra reptiler" är ju inte så lätt för min del då många insekter går bort, men visst matar man med det också. Olika sorters gnagare och kycklingar går såklart att stycka upp. Bra tips!

Utav den maten jag använder så är det burkmat/blötmat med exempelvis "fågel och grönsaker" där det är bland annat morot och ärtor som utfyllnad och även spannmål. 

Mush kanske man borde ta och kika in också. Tack!


166
54
Leoleopardgecko:
Tja, listor får vi helt enkelt ta med en nypa salt.
Min skink äter knappt sniglar. Han kan äta nån men sedan inget mer. Däremot kycklinghjärta älskar han och för att få i han grönsaker måste jag blanda i det i köttet. 

Jag använder mig inte av mycket frukt. 

Sen är frågan varför köttet måste vara tillagat? 

Man kan väl säga som så att det är vettigt att ge sådan mat dom hittar i naturen. Har man andra reptiler hemma funkar det bra att ge kackerlackor, syrsor osv även till skinken utan att behöva blanda i en massa annat proteinrikt. 

Men så beror ju allt också på individen i sig. Vad ödlan tycker om. 

Jag har gått igenom hundmat och kattmat och tycker väl att dom flesta har mycket onödigt i sig. Jag provade kyckling i gelé till min ödla. Han tyckte visserligen om det men det är i akutfall jag skulle ge det. 

Man får gå efter magkänsla och efter ödlan helt enkelt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild