Visste ni detta om grön leguan.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

504
396
Crippa:
Tycker man det är jobbigt att städa åt sina reptiler för att man har bottensubstrat så kanske man inte ska hålla på med hobbyn :) är väl bara att plocka bort lite skit och byta substrat då och då hur som helst så måste man endå städa lika ofta oavsett vad man har som botten!

903
509
Evanjeline:
Det handlar ju inte bara om det är jobbigt eller inte. Det handlar ju också om hur lätt det är att rengöra. Säg om du har hushållspapper som substrat till en trädlevande ödla så kan du lätt bara ta ut det när du byter vatten, utan att störa djuret. ska du dra ut allt bottensubstrat flera gånger i veckan så blir det kanske inte så kul för den stackars reptilen. Flera gånger i veckan kanske känns väldigt mycket för flera att städa, men sen tänk på hur snabbt mögel bildas, och när vi väl kommer till kritan så växer mögel bättre i substrat än på en plastmatta. Möglet i sig kanske inte heller är farligt, men att konstant leva i en miljö där man andas in det är inte bra för andningsorganen. Jag säger inte att jag städar ut mitt substrat flera gånger i veckan, och jag säger inte att jag vet detta är sant. Men det är något jag oroar mig för.

317
283
panterophis:
Evanjeline skrev:
Klart det är svårt för oss att avgöra vad de gillar och inte gillar. Jag försöker också hålla så naturligt så möjligt. Det är dock vad jag tror, sen är ju alla djur mer eller mindre individer. Leguanen kanske aldrig sätter fot på golvet, och sålänge luftfuktigheten är bra finns det ju ingen anledning att ha jord eller något annat som substrat då. Lika väl kanske den är nere på golvet hela tiden. Man får testa sig fram och se vad som passar sitt djur, och vilka för eller nackdelar olika lösningar har.




"6 §
Terrariets botten ska vara
täckt med ett bottenmaterial som är anpassat efter
orm- eller ödleartens behov. Ormar oc
h ödlor, av arter som är utpräglat
grävande, ska ha ett löst, grävbart botte
nmaterial av torv, täckbark, jord, sand
eller dylikt. Ormar och ödlor av arter
som i naturen lever i sand ska ha sand
som bottenmaterial. Bottenmaterialets innehåll av fukt ska vara anpassat efter
orm- eller ödleartens behov. "

fokus på sista meningen, substrat som kan hålla fukt SKA finnas

15
25
countess:
panterophis skrev:




"6 §
Terrariets botten ska vara
täckt med ett bottenmaterial som är anpassat efter
orm- eller ödleartens behov. Ormar oc
h ödlor, av arter som är utpräglat
grävande, ska ha ett löst, grävbart botte
nmaterial av torv, täckbark, jord, sand
eller dylikt. Ormar och ödlor av arter
som i naturen lever i sand ska ha sand
som bottenmaterial. Bottenmaterialets innehåll av fukt ska vara anpassat efter
orm- eller ödleartens behov. "

fokus på sista meningen, substrat som kan hålla fukt SKA finnas


(Sida 23)
Allmänna råd till 9 kap. 6 §
Marklevande orm- och ödlearter
bör alltid ha tillgång till torra
ställen i bottenmaterialet. För bedömning av om olika ormarter bör
ha sand som bottenmaterial, se bilaga 2:1, kolumn B. För bedömning
av om olika ödlearter bör ha sand
som bottenmaterial, se bilaga 2:2,
kolumn B.


(sida 10)
Bottenmaterial
11 §
Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial
om det behövs för att tillgodose djuren
s behov. Bottenmaterial och bomaterial
ska då finnas i en för djurarten och djur
ens ålder tillräcklig mängd och vara av
god kvalitet samt i övrigt beskaffat så a
tt djuren inte kan skadas av gifter,
mögel eller damm.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf


504
396
Crippa:
Förstår fortfarande inte vad som är jobbigt med bottensubstrat?  Du rensar ju bort där du ser att reptilen skitar ner, då slipper du mögel. Du behöver inte byta substrat varje dag :) har aldrig haft mögel i mina terrarium!

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Mögel innebär ju generellt att de är för dålig ventilation :) och så kan de ju vara ibland.... men de är ju upp till oss ägare att se till att de inte förekommer :)

Tjejen som jag rågade om Biosubstrat skulle komma in här senare och skriva lite 


129
114
kekke:
Jag hade aldrig problem med mögel hos min leguan eller i nått annat terrarie för den delen... Hos leguanen hade jag värmeslingor - ca 3cm lecakulor - ca 10cm torv och sen nåra cm täckbark. Funkade perfekt, sjävklart hade det följt med lite gråsuggor och annat smått som nog hjälpte till med att hålla rent.

Sen det där med att gröna leguner inte gräver stämmer ju inte, min grävde en del.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Nej har haft ett 10tal leguaner under min tid... och många av dem "älskade" gräva!

Både honor och hanar liksom stora och små :)


593
551
Redfoot:
Intressant tråd.
Jag kan inte mycket av det som diskuteras i tråden utan är fullständigt blåst då det kommer till det men läsa det kan jag. Jag får en känsla av att många reptilägare i Sverige har en övertro på att det är endast här i Sverige som kunskapen om hur man bygger och tar hand om djur finns.
Är rummet riktigt fuktsäkrat är en kommentar, felaktig/dålig motivmålning på väggarna, felaktig/dålig inredning för att inte tala om bottensubstratet som inte finns. 
Det talas om naturligt bottensubstrat till alla djur, dock inte till de ormar som lever sitt liv på tidningspapper i plastlådor runt om i vårt avlånga land, men det är ju naturligtvis en annan diskussion.  Men keep going, som jag skrev innan så är tråden intressant :)
/R

317
283
panterophis:
Redfoot skrev:
Intressant tråd.
Jag kan inte mycket av det som diskuteras i tråden utan är fullständigt blåst då det kommer till det men läsa det kan jag. Jag får en känsla av att många reptilägare i Sverige har en övertro på att det är endast här i Sverige som kunskapen om hur man bygger och tar hand om djur finns.
Är rummet riktigt fuktsäkrat är en kommentar, felaktig/dålig motivmålning på väggarna, felaktig/dålig inredning för att inte tala om bottensubstratet som inte finns. 
Det talas om naturligt bottensubstrat till alla djur, dock inte till de ormar som lever sitt liv på tidningspapper i plastlådor runt om i vårt avlånga land, men det är ju naturligtvis en annan diskussion.  Men keep going, som jag skrev innan så är tråden intressant :)
/R



Felaktigt substrat är förjävligt oavsett djur :/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild