Vad äter horngrodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
psyjoh skrev:
Såg nyligen en dokumentär där de tog upp just horngrodor. Där nämnde de att de väldigt gärna tog en mus och mumsade på om de sprang förbi när grodan var hungrig. Vad gör det för skillnad att ge det i fångenskap om de äter det i det vilda?


Skillnaden är att det är större variation i dieten hos grodorna i det vilda och gnagare utgör bara en liten del av allt de äter. Horngrodorna käkar allt de kommer över, vilket inkluderar även andra grodor, ormar och fåglar.
Det är säkert inga problem att ge gnagare ibland, men då folk är lata och gnagare är ett relativt enkelt foder att förvara i frysen så blir det lätt att man matar lite för mycket med samma grej. Utfodring för ofta i kombination med att grodan inte behöver röra en fena resulterar i att grodan blir fet och i värsta fall får sjukdomar eller död till följd.

Så det kan vara skillnad, men inte nödvändigtvis om det sker i variation med annat.



2048
773
psyjoh:
anders skrev:


Skillnaden är att det är större variation i dieten hos grodorna i det vilda och gnagare utgör bara en liten del av allt de äter. Horngrodorna käkar allt de kommer över, vilket inkluderar även andra grodor, ormar och fåglar.
Det är säkert inga problem att ge gnagare ibland, men då folk är lata och gnagare är ett relativt enkelt foder att förvara i frysen så blir det lätt att man matar lite för mycket med samma grej. Utfodring för ofta i kombination med att grodan inte behöver röra en fena resulterar i att grodan blir fet och i värsta fall får sjukdomar eller död till följd.

Så det kan vara skillnad, men inte nödvändigtvis om det sker i variation med annat.



Självklart menar jag att man varierar kosten. Precis som i det vilda så bör man ju mata med olika foder vilket djur det än gäller. 

378
479
Svedjemo:
Rent logiskt så borde en varierad kost vara det ultimata men det är uppenbarligen högst individuellt eftersom grodan som jag refererade till i tidigare inlägg endast har ätit möss i 23 år. Dessutom har den inte fått vare sig vitaminer eller mineraler. Olika foderdjur skulle ensamt kunna vara ett fullgott foder fast i olika mängder kanske. Men, som sagt, variation är nog bäst.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
anders skrev:


Står i The Ecology and Behavior of Amphibians av Kentwood D. Wells. ISBN-10 0-226-89334-0
Citeringen i boken hänvisar till Hagström 1977, samt Hagström 1979.

 



Nu är det kanske fel rubrik att diskutera det här, men den citaten är fel. Enligt Hagström kan vulgaris blir maximalt 12 år i det fria. För större v. är siffran 18 (enligt andra källor). I fångenskap nämns 20 år för mindre (maximalt) och 25 för större i litteraturen jag hittade.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Aneides skrev:


Nu är det kanske fel rubrik att diskutera det här, men den citaten är fel. Enligt Hagström kan vulgaris blir maximalt 12 år i det fria. För större v. är siffran 18 (enligt andra källor). I fångenskap nämns 20 år för mindre (maximalt) och 25 för större i litteraturen jag hittade.


Har kikat igenom Hagströms studie, och du har helt rätt i det du säger. Nämns inte såpass höga siffror som 20 så citationen är fel i min bok.
Den nämner inte något om att det ena skulle vara maxålder i fångenskap och de andra i det fria heller. Men det förklarar väl de stora skillnaderna. Tack för infon!

 


459
138
Pakke:

Det beror på färska foder. Om de fick alltid färska foder så får de leva längre än vad de får av mindre kvalitet av färska foder. så enkelt är det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild