Skäggagam kräks

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

45
462
Zuzanne:
Jag väljer att bortse ifrån hanteringsbiten och i stället fokusera på problemet, vilket är det primära.

Problemet i sej är inte en fråga om hantering utan handlar enligt min åsikt om hur man skall få den lilla skäggagamen att må bra.

Zuzanne/Chlamydosaurus

Medlem i SHF
537
749
Patch:
De va precis de jag gjorde... innan du påpekade just hanteringen

309
239
Gogs:
Patch skrev:
Välkommen Gogs.... läs igenom  www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007 den tråden innan du yttrar dig!


Den där tråden har jag läst och jag säger fortfarande samma sak... Hur fan hade du tänkt dig ta bort öms om du aldrig ska röra en ödla? Är det inte mer stressande för en ödla som aldrig blir hanterad om man måste grabba tag i den och plocka öms än för en ödla som inte associerar att man tar i den som ett hot?
Frågan huruvida man ska hantera sina djur eller ej kommer man ingen vart med då de som förespråkar att man ej ska hantera dem är helt inne på sin linje och vägrar att lyssna på argument från de som hanterar dem. Och samma sak tvärtom... Men bara för att man hanterar en ödla så behöver det faktiskt inte betyda att man sitter och gullar med den i soffan... Det finns olika grader i helvetet och allt är inte bara svart eller vitt.

Men skitsamma... Det är inte hantering eller ej det handlar om i det här fallet utan en ödla som spyr. 

En vanlig orsak till att en skäggis spyr är om det inte är tillräckligt varmt för då får de problem att smälta maten. Sen kan det även vara så att den är drabbad av salmonella. Det ligger ju latent i de flesta reptiler och kan bryta ut på så sätt att djuren börjar kräkas och/eller får diarré. Bäst är att ta med ödlan till en veterinär där de kan kolla vad som är fel.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Suzzieg skrev:
Temperaturen är bra med olika zoner, precis som det ska.



Vad är temperaturen i de olika zonerna?

51
35
Suzzieg:
Jag bryr mig bara om vad som kan vara fel på Taggen, ville veta om någon haft samma problem och hur det utvecklade sig. Att hantera sina djur är helt valfritt och jag lägger mig inte i hur andra gör! När vi öppnar Taggens terrarium kommer han ut om han vill, han går även in när han vill! Våra ormar är oxå ute med oss och vi tänker fortsätta med det! De mår alldeles utmärkt! Vissa tycker att det är ok andra inte! 

316
283
panterophis:
Suzzieg skrev:
Jag bryr mig bara om vad som kan vara fel på Taggen, ville veta om någon haft samma problem och hur det utvecklade sig. Att hantera sina djur är helt valfritt och jag lägger mig inte i hur andra gör! När vi öppnar Taggens terrarium kommer han ut om han vill, han går även in när han vill! Våra ormar är oxå ute med oss och vi tänker fortsätta med det! De mår alldeles utmärkt! Vissa tycker att det är ok andra inte! 



Det är inte en slump att folk tar upp om hanteringen utan att det kan vara den som gör djuret sjukt men visst, gör som du vill...

51
35
Suzzieg:
Lägger nog ner terrariedjur! Trött på människor som vill pracka på folk sina idéer om vad som är rätt och fel! Tack och hej för mig! En som tänker fortsätta hantera sina djur!

1275
1724
Falk:

Suzzieg skrev:
Lägger nog ner terrariedjur! Trött på människor som vill pracka på folk sina idéer om vad som är rätt och fel! Tack och hej för mig! En som tänker fortsätta hantera sina djur!


Och du har en kräkande skäggis!

Rätt och fel?! Du bryr dej alltså mer om vad som känns rätt för dej och inte djuren då med andra ord?


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Men vad är det med folk??

Om nu hanteringen (stressen) kan vara anledningen till att din ödla spyr? 
varför inte låta bli att hantera den och se om den börjar må bättre då? OM de nu är stressen som får ett djur att spy så kommer ju inte fortsatt stress få den att sluta?

folk måste sluta ta allt så personligt... vi försöker ju hjälpa dig här?


45
462
Zuzanne:
Suzzieg, jag tycker inte att du skall lämna terrariedjur.
Jag tycker att du skall prata med mej för då får du seriösa svar.


Mvh Zuzanne/Chlamydosaurus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild