Exo Terra burkmat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Evanjeline skrev:
Borde du inte mata med levande foder till ormar också då? Jag vill inte hacka på dig eller något sådant, men varför är det bättre och mer naturligt att mata med levande för insektsätare men daggdjur ska alltid vara pre killed? Det händer ju trots allt olyckor med små reptiler och levande insekter också. Näringsinnehållet förstår jag och är också tveksam till om det är lika bra i konserverade.


Jag ska försöka hålla mig så kort jag kan för att inte gå ifrån tråden för mycket..

För det första så är riktlinjerna & rekommendationen att inga ormar ska matas med levande byten, i dom fall det går att mata med redan dött foder bör det göras säger "lagen" :) Sen är det ju skillnad i skaderisk också kan jag tycka, en syrsa jämfört med en kanins bett är ju inte ens möjligt att jämföra. Men kanske borde jag mata med levande till mina pytonormar, folk får tycka vad dom vill jag har tagit beslutet att mata med frysta gnagare :)

Sen är det stor skillnad mellan ödlors (inte alla men väldigt många) och ormars jaktbeteenden som gör att jag ser olika på utfodringarna mellan dessa. Ödlor är i många fall aktiva jägare medans pytonormar ligger i bakhåll & väntar att bytet ska komma till dom, dom söker alltså inte aktivt föda som en insektsätande ödla gör. Gjorde jag min poäng förstådd? :)

Hoppas jag inte snurrade till det, detta är min personliga åsikt & sen hur andra resonerar får stå för dom ;)

Mvh Jonas

2048
773
psyjoh:
Jag håller med Jonas där..
Provade de vär burkarna när vi skaffade våra första skäggisar och tror att totalt blev det ätit 2 eller 3 av silkesmaskarna. Resten blev slängt. Man har ingen aning om vad de blivit matat med tidigare sen i syrsburken var det bara massa bitar och knappt ngn hel syrsa. Så till mina ödlor som är jägare till 100% så blir det endast levande foder. Som jag matat upp ordentligt innan de blir mat. Sen har man frysta gnagare tror jag man har så pass koll på sin leverantör eller om man fryser de själv så man vet vad de fått i sig innan de fryses..
Sen är det väl mer näring i gnagare än insekter utan gutload..

903
509
Evanjeline:
Jag förstår precis hur ni menar. Ville bara veta hur du resonerade när du sa så, ville absolut inte sätta dig någon. Tycker absolut inte man ska ge levande mat till ormar.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jag hittade en ganska bra utvärdering gällande ämnet här:
melissaasmith.hubpages.com/video/cannedprey

Tycker den var bra skriven, och gav en en bra uppfattning om det hela!
Den säger lite det ni sagt redan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild