Vild albino-orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
5
JoelHolmesson2000:
Hej!
Igår fick jag höra något intressant; en vän hade berättat att hennes jobbarkompis inte för så länge sen hade krattat löv på tomten då hon/han fick syn på en kritvit orm som genast slingrade iväg och försvann, mer såg jobbarkompisen inte.

Jag blev intresserad och nyfiken om det här och jag undrar:
Har ni någonsin sett någon vild albino-orm i Sverige, isåfall vilken art?
Kan det möjligen varit en orm född i fångenskap som lyckats rymma ut?

Vad är era tankar om det här?
Mvh

2966
1645
Hoggaforfan:
Albinos kommer ju fram då och då naturligt men oftast dör de väldigt unga men är förhållandena rätt så överlever de ju. Några lär ju finnas.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
För ett par år sedan hittades och fotades en albino Huggorm i Sverige så visst kan det förekomma. 


269
60
Jonas:
Det finns ett ställe i Västerås där det finns albino hugggorm, så de finns verkligen.

1662
779
fluffis:
Som jag har förstått det så är vita djur leucistiska. Speciellt om de är kritvita och även har svarta ögon. Albino innebär att det svarta pigmentet saknas och därför blir ögonen röda på ett albinodjur. En albino huggorm gissar jag ser lite ljusorange ut på kroppen. Vad säger ni om det? (Ja, det verkar ju stämma ser jag nu när Jimmy lagt in en bild :)) T.ex. en albino kungspyton är inte helt vit utan vit och gul, för det är vad som blir kvar när man "tar bort" det svarta/mörka pigmentet. Jag är väl inte helt ute och cyklar nu?

När jag kollade på ett naturprogram på TV har jag för mig att de pratade om leucistiska lejon i naturen... Efter en googling nu hittade jag info om det. Intressant. www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/rovdjur/lejon.126.html

Coolt att några har sett albinoreptiler i Sverige! :)


60
40
bushman:
Det ved Noen tilfeller observert Leucist kopparorm i Sverige. (Jo, jag vet det inte är en orm, men en ödla) men fortfarande et Leucist Reptil i Skandinavia. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jonas skrev:
finns ett ställe i västerås där det finns albino hugggorm. så finns verkligen.


Jonas kamrat.. pics or it aint happend ;) 

Skämt åsido! Skulle vara spännande om du lyckas fånga den på bild nångång, jag har sett många olika färgvarianter på huggorm här i Gävleborg men aldrig nån albino liknande :)

1662
779
fluffis:
Snygg bild bushman!

13
5
JoelHolmesson2000:
Intressanta funderingar allihop, och snygga bilder!
Kollade upp lite grann om leucism samt albinism och jo det är nog som du säger fluffis.

Alltså är väl leucustiska djur är de helvita som kopparödlan på bushmans bild, albinodjur behåller dock sina färger samt mönster förutom det mörka och svarta som blir ljust och vitt som huggormen på Jimmys bild. Googlade lite och hittade denna kopparödla som då måste vara en albino: 

surrey-arg.org.uk/cgi-bin/SpeciesImageViewer.asp?VirtualPath=/SARG/08000-TheAnimals/SpeciesPages/Slow_worm/Slow_Worm_Albino_Morph.jpg&ImageTitle=Image%20Viewer&Caption=%20Ultra-rare%20albino%20Slow%20worm%20%C2%A9%C2%A0Wolfgang%C2%A0W%EF%BF%BDster

Vad tror ni?

1662
779
fluffis:
JoelHolmesson2000 skrev:
Intressanta funderingar allihop, och snygga bilder!
Kollade upp lite grann om leucism samt albinism och jo det är nog som du säger fluffis.

Alltså är väl leucustiska djur är de helvita som kopparödlan på bushmans bild, albinodjur behåller dock sina färger samt mönster förutom det mörka och svarta som blir ljust och vitt som huggormen på Jimmys bild. Googlade lite och hittade denna kopparödla som då måste vara en albino: 

surrey-arg.org.uk/cgi-bin/SpeciesImageViewer.asp?VirtualPath=/SARG/08000-TheAnimals/SpeciesPages/Slow_worm/Slow_Worm_Albino_Morph.jpg&ImageTitle=Image%20Viewer&Caption=%20Ultra-rare%20albino%20Slow%20worm%20%C2%A9%C2%A0Wolfgang%C2%A0W%EF%BF%BDster

Vad tror ni?


Japp :)
En sak som jag funderar på är vad som är vanligast, albinism eller leucism :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild