Förflyttning av små ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2048
773
psyjoh:
Är han ute i rummet?
Skaffa en fjärilshåv på ica maxi eller nån mack o ta honom med den om du har svårt att nå...

903
509
Evanjeline:
 Han är ute ja. Har försökt. Jag bor i ett gammalt hus på landet så det är 1.90 högt och snedväggar, så att nå är inga problem. Tror inte han tar så mycket skada av det just nu dock. Här är 30 grader och ca 60% luftfuktighet. Jävla sommar.

102
100
jonnyake:
Det händer att mina Phelsuma klemmeris rymmer när jag matar dom eller donar i terrariet, och en L. williamsi borde vara ungefär lika lätt att fånga. Bra att du är rädd om skinnet på den, för det finns ingen anledning att försöka "plocka" den med fingrarna. Försöka sätta händerna runt den och tvinga den att krypa upp på din hand genom att sakta föra dina händer närmare varandra. Se till så att inga springor uppstår mellan händer och vägg! Lycka till!

343
119
Salig:
Ajaj, så kan det gå. Jag skulle nog försöka se om det går att se vart ödlan väljer att sova när det blir mörkt, och fånga den då. Sätt en burk eller likande över den och kila in papp mellan burken och väggen så ödlan går upp på det. Att stressa ett sovande djur är aldrig bra, men kanske lättare att få tag i honom när han sover.

Lycka till!

903
509
Evanjeline:
Uppdatering, det börjar se illa ut. Jag försökte fånga honom flera gånger igår, och han undvek mig. Jag hade satt upp en solplats med växter som han kom tillbaka till om och om igen, så jag gick ur rummet för att vänta på honom varje gång. Jag såg hur han sprang under sängen, så jag kollade lite snabbt och gjorde mig redo att gå ut. Tittade på båda väggarna typ 4 gånger innan jag gick ut så han inte skulle sitta där och följa med, öppnade dörren, kommer ut och ser något blått flyga förbi. Han satt alltså på mig i över en minut och så fort jag öppnade bestämmde han sig för att fly. en halv sekund senare har katten tagit honom, men släppte direkt när jag skrek på honom och Blåbär hoppade ner i tvättkorgen på nedanvåningen, och därifrån in mellan dammsugaren och väggen. Jag sprang och hämtade hoven, och sen dess har jag inte sett honom. Jag vet inte om han är skadad eller ej, men han släppte inte svansen, så jag hoppas han inte är det. Det tråkigaste är att rummet han hoppade ut i är vårt lagringsrum. spenderade hela dagen igår med att gå igenom allt i rummet, tiotal lådor, byro, skåp, vi har fortfarande inte gått igenom allt. Jag hoppas på att det är ett gott tecken vi inte hittat honom, för om han blivit ordentligt skadad borde han inte kommit så långt. Har satt ut mängder med växter överallt, och kollar dem hela tiden, men inte ett spår av honom. Mental breakdown. Jag är så fruktansvärt arg på mig själv.

343
119
Salig:
Jäklar... Jag hoppas att han är ok efter katten. Jag vet inte om det kan vara en idé att ställa in terrariet i rummet med öppna dörrar? Har du tur kan han få för sig att gå dit istället. Jag håller tummarna för att din lilla kommer fram och klarar sig!

2048
773
psyjoh:
Tänk på att täppa till eventuell ventilation i rummet..?

2048
773
psyjoh:
Hur går det?

903
509
Evanjeline:
Har ett annat terrarie ståendes i rummet med växter och fukt i. Där är inga ventilationshål i rummet. Tyvärr har jag inte sett skymten av honom, vilket jag tycker är lite konstigt. Visst han är liten och snabb, men om han inte är skadad borde han söka sig till växterna och solen. Om han är allvarligt skadad eller död borde jag ha hittat honom, hela rummet tömdes idag.


903
509
Evanjeline:
Fortfarande inga nyheter. Har hängt massa plastväxter i öppningen till mitt rum tillamans med riktiga orchideér, så nu ser det ut som en jungel utifrån. Om jag var honom och sett det hade jag blivit frestad i alla fall. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild