Frigolitskärare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Saken är den att tillbehör behövs för att denna ska fungera så totala summan blir oavsett omkring 1300 svenska kronor. Nåja, har beställt nu!

Ehe... testade med koppartråd, varmt blev det ju fast det slutade med att proppen gick :P


316
283
panterophis:

proppen? kör på 9-voltsbatteri, inte eluttaget det är ju fan livsfarligt


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

det ska väl vara ofarligt om man har jordade uttag med säkringar. Aja, tänker ju inte göra om det så :)


101
24
ploa:

Smilla: Haha, nej det ÄR livsfarligt att göra så, så snälla gör inte om det.

Jag tror man måste köra med likström (rätta mig gärna om jag har fel) och har faktiskt tänkt försöka göra en egen


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Om man använder lödkolv som bas, det är ju redan plug in kontakt på dem. Då bör det ju vara farligt att lödda också? Tror det har skett något missförstånd här :p


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Alltså, satte inte koppartråden direkt i vägguttaget om det är det ni menar. Bytte ut spetsen på lödkolven mot tråd :)


101
24
ploa:

Okey, jag trodde du körde med bara sladd och koppartråd :)


333
97
leolina:

Hahaha, underbart! :) Heja Smilla, helrätt :)


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Skillnaden mellan en vanlig lödkolv och ett par kablar stoppade i väggkontakten är bara hur ändarna är isolerade från dig själv, dvs. i princip är det samma sak som att koppla ett par kablar från väggen till en koppartråd (men du har en isolering i form av plast i form av lödkolvens hölje). En kanthaltråd eller liknande kopplad till ett batteri är betydligt säkrare att använda än en koppartråd kopplad direkt eller indirekt till ett vägguttag...

När det gäller att göra bakgrunder så tycker jag personligen att det är värdelöst med frigolitskärare, man kan få raka linjer men det är ju snarast motsatsen till vad man vill ha om man ska efterlikna stenar, blir mycket bättre resultat genom att bara forma cellplasten med fingarna tycker jag.


333
97
leolina:

En sådan här har vi på jobbet som jag lånat vid något tillfälle för att göra grovjobbet och den är riktigt bra :)

www.elematiccablingsystems.com/catalog/images/heat-cutter.jpg

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild