Varför inte vara med i en förening?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Har man inte 2 minuter över som det tar att gå med i en förening måste man vara väldigt upptagen :) köper då hellre argumentet att man inte är intresserad av reptiler...

Inget påhopp men självklart har ALLA tiden att gå med i en förening, en prioriteringsfråga mer...


593
551
Redfoot:

Inget påhopp men..
Jag var med i Amazonas i ett år och någon mer amatörmässig förening (då i alla fall) har jag aldrig varit med om. Tidningen uteblev, medlemskortet fick jag mer eller minder tigga mig till, jag fick inte axxess till hemsidan fören det gått halva året, så detta är min förklaring till att jag inte är med i någon reptilförening.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag är inte med i någon förening, varför? Vet ej egentligen. Tycker Anders svar var bra, jag har liksom inte riktigt förstått varför man ska vara med, eller om det finns någon vra förening i närheten :)


424
32
samthe0ne:

Jag vill gå med i Smålands Herpetologiska Förening, men min Gode Man bromsar för tillfället: jag är arbetslös och behöver vända på varje slant, och då satsar jag hellre på att ha pengar till bågskytteklubben just nu. Blir nog dock att jag kommer att gå med så fort jag har fått ett nytt jobb. 


62
134
StefanJr:

   Har varit SHR-medlem (genom 3 olika lokalföreningar) ca 17 av de senaste 23 åren.

De första 10 som mycket aktiv i GHF var de roligaste jag haft. Fantastisk gemenskap

och oerhört mycket roligt och lärorikt arbete. Tillsammans!

   Förra året var jag med i en ny lokalförening. Jag hade en (1 st) föreningsaktivitet. Att

betala årsavgiften. Utöver det var det absolut och total tystnad. Inte ett enda talat

eller skrivet ord. NOLL!

   Gemenskapen, att skapa och dela minnen, med de få i samhället som förstår det

intresse man har är kärnan av föreningslivet. Och otroligt roligt. Tillhörigheten. Men efter

förra årets travers - så får det vara nog. Det var droppen.


278
122
Snakedude69:

  I think it to with the unknown.  you never see these clubs atiive. At least I dont, and its no ones fault all these clubs have volunteers and its only a few that really care and  put the time in.  if we had a legitimate Group, maybe spondered and joined a LARGEer group maybe there could be a few paid workers that  put that time in and get paid for there time.  ( thats my goal at least)  to have somone working maybe even part time. 20 hours a week updating and planning, and giving a goo chunk of  there time. 

  But once money is involded it starts to change things.  I have been involved with many group.  with horses, sports etc.   its not an easy task.


278
122
Snakedude69:

That is why at this time i choose to make a group separate, and free.  we do just as many aktivies.   but if my group gets larger, and more active i will definatly  want to become a part of somthing bigger.  I already have this   subject as a disscussion point at our next meeting.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Instämmer med Daniel.

Tyvärr tror jag också många känner igen sig i Stefans scenario att man betalar in årsavgiften och sen inte hör ett knyst på ett helt år.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Jobbig men nyttig läsning!

Att ha ett gratis medlemskap har ju sina uppenbara nackdelar - det finns inga pengar till att genomföra aktiviteter eller t.ex. trycka en tidning. Jag har varit delaktig i en del gratisföreningar och det är lika svårt att rekrytera medlemmar dit, så jag tror faktiskt inte det är rätt väg att gå. Däremot måste man givetvis känna att man får något tillbaka efter att ha betalat in sin medlemsavgift. Att betala vissa styrelsemedlemmar som sitter på tunga poster kanske kan göra att man behåller motivationen längre, jag vet inte, men jag tror inte det är det som skapar drivet från början i alla fall (och bör inte heller vara det). Rimliga rese- och materialersättningar är lämpligt så att man inte förlorar både tid och pengar men jag ser hellre att man byter ut styrelseposter när orken tryter än att man spenderar föreningskassan på att behålla samma personer, även om det är svårt att hitta eldsjälar.

Jag vet inte vilka lokalföreningar som StefanJr och Daniel81 varit med i men de allra flesta har åtminstone haft några aktiviteter under året, även om det varit ett sämre år för vissa. På årsmötet (som hölls efter mässan i Solna) var alla lokalföreningar representerade men har inte kallelsen gått ut till alla medlemmar är det ju väldigt beklagligt. Jag skulle kontakta styrelsen och bekräfta att de har rätt kontaktuppgifter.

Något jag kan tänka mig ställer till problem är att alla lokalföreningar har sina kanaler för att nå ut till medlemmarna med information om aktiviteter och liknande - några kanske skriver på sin egen hemsida (som inte alla kollar dagligen), en del på Facebook och andra skickar e-post. Kanske en mer centraliserad informationskanal skulle underlätta att man verkligen får ut sin information till alla?

Angående Snoken så kanske det behövs mer information om att man ska skicka in artiklar. Själv tycker jag dock att det är många som påpekar att man ska skriva artiklar med jämna mellanrum, om än det minskat något i takt med att utgivningen inte fungerat. Att tjata på enskilda medlemmar om att skriva artiklar är ett heltidsjobb och ett visst egenansvar kan jag också tycka att det finns. Har du några förslag på hur man kan öka motivationen att få in artiklar? Nu har vi som sagt en ny redaktör och jag har höga förhoppningar på ett bättre år i år för SHR:s och Snokens del.


278
122
Snakedude69:

Our club has a website,  but the facebook page is 10000 times more active in my experience.  we use blogs and twitter too,  But in my experience facebook has  helped up be more. atictiv and mobile.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild