Hittade skäggagam plötsligt död. Varför?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Sarah55:
Vi hittade min väns skäggagam död i sin grotta. Han var 4 år och fullt frisk när hon fick honom. Hon hann bara att ha honom i 3 månader innan han gick bort. Han var pigg och glad, inget fel på honom. Han var jätte snäll och brukade ligga på sin solplats. Han åt och bajsade varje dag. Han hade precis ömsat skinn då han slutade att äta, han åt inte på 4 dagar, sedan gick han och lade sig i sin grotta och sov. Jag bad min vän att inte störa honom (min ena skäggagam hade också gått och lagt sig då och gör det imellanåt men kommer alltid ut efter ett par dagar, det är ingen fara) men jag sa att hon kunde titta till honom om några dagar. Min vän läste då på andra forum (typ facebook) att andra hade sagt att hon inte skulle störa honom alls utan bara låta honom sova, så hon gjorde inte det förens det började lukta illa i terrariet. Det hade då gått 3 veckor (notera att jag inte hade någon aning om detta, trodde att hon hade tittat till honom innan) och hans kropp hade börjat förmultna.

Dagen innan han gick och lade sig i grottan, så drack han jätte mycket vatten. När hon sedan tittade till honom var han död. Hans kropp var uppsvullen och kall, han var stel som en staty samt att han luktade illa så vi förstod att han var död, men inte varför.

Är det någon som har någon teori om vad som kan ha hänt? Veterinären sa att de inte kunde veta något och de enda som kunde vara en lösning var att skicka hans kropp till SVA (Statens veterinärmedecinska anstalt) på en obduktion, men det är väldigt dyrt, finns det någon som har någon ide eller teori om varför han kan ha dött? 


5102
3878
Tropfrog:
Jag kan inte undvika att tänka såhär: om en veterinär inte kan ge svar, vilken nytta gör vanliga hobbyisters gissningar?

Mvh
Magnus 

665
346
Johnexotics:
Vad har han för substrat?

9
1
Sarah55:

Tropfrog skrev:
Jag kan inte undvika att tänka såhär: om en veterinär inte kan ge svar, vilken nytta gör vanliga hobbyisters gissningar?

Mvh
Magnus 


Efterssom det finns olika experter lite överallt och det den ena inte vet, kanske en annan vet något om. Detsutom kanske det finns någon som vart med om liknande och kanske vet något som just denna veterinären inte visste. 


9
1
Sarah55:
Johnexotics skrev:
Vad har han för substrat?

Hon har sand och jord till honom.

5102
3878
Tropfrog:
Sarah55 skrev:


 

Efterssom det finns olika experter lite överallt och det den ena inte vet, kanske en annan vet något om. Detsutom kanske det finns någon som vart med om liknande och kanske vet något som just denna veterinären inte visste. 



En expert som inte har veterinärutbildning är bara en som tror att hen är expert och inget att lita på. En förståsigpåare med andra ord.

Det saknas helt några som helst indikatorer på vad det kan vara, finns inga bilder och inga observationer om sjukdomstillstånd innan döden inträffade. Vi saknar dessutom all form av information kring skötsel och miljö och kan därför inte peka på någon anledning som beror på det. Det enda som möjligtvis går att gå på är väl att den drack mycket innan den dog. Skulle väl kunna tyda på leversvikt, eller var det njurarsvikt? Tja en av dem är känd för att få djur att dricka överdrivet mycket.

Den vanligaste dödsorsaken för skäggagam är nog MBD, så det gissar jag på :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Är det en dödsorsak ni vill ha så är det bara en obduktion som kan svara på det, hos SVA. Men som du själv skriver är det en stor kostnad för en privatperson. 

Här inne kommer du få gissningar och eventuellt olika teorier. Men inget svar på varför ödlan dog. Tyvärr. 

Sen håller jag med Magnus, vi saknar väldigt mycket information kring skötsel av djuret, bilder men framförallt info kring miljön djuret levde i samt dagliga skötseln. 

Du nämner även att ödlan var fullt frisk och 4år gammal. Hur vet du det? : ) en reptil är en mästare på att må dålig och samtidigt dölja det fantastiskt bra.. jag tänker eftersom ödlan dog relativt snabbt i nya hemmet? Hon hade inte ödlan ens 100 dagar. 

Jag kan också dra till med en gissning. Men observera att det endast är en chansning utifrån rätt lite information kring djuret och hur den levt sitt liv. Med det menar jag bla kosten, miljön djuret levt i (gärna under alla 4 år) osv.. 

Att inte kika till ett djur på nästan en månad är lite magstarkt för mig : ) vill bara nämna att levande djur ska kollas på dagligen, även om alla inblandade säkert redan vet sånt. Det är ingen kritik till någon! Var bara tvungen att nämna det snabbt.

Avslutningsvis beklagar jag såklart förlusten av ödlan. Det är jobbigt när husdjur plötsligt dör, speciellt när man inte vet orsaken. 

5102
3878
Tropfrog:
Jonas_ skrev:


Jag kan också dra till med en gissning. Men observera att det endast är en chansning utifrån rätt lite information kring djuret och hur den levt sitt liv. Med det menar jag bla kosten, miljön djuret levt i (gärna under alla 4 år) osv.. 

 


Snacka om cliff hanger, to be continued. Du gör åtminstone mig extremt nyfiken. Vad är din gissning/chansning?

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tropfrog skrev:


Snacka om cliff hanger, to be continued. Du gör åtminstone mig extremt nyfiken. Vad är din gissning/chansning?

Mvh
Magnus


Sorry : ) 

Vad ska jag dra till med.. jag gissar på någonting i ödlans miljö som gjort att den dött, väldigt luddig gissning men det bästa jag kan komma på med den informationen jag har. Kanske att värmen inte var tillräcklig. 

Ett scenario kan vara att ödlan ätit, sedan lagt sig i grottan och maten ruttnade i magen av för lite värme. Sånt händer ju. Tror inte vi kommer få svaret i denna tråden tyvärr : ) 

5102
3878
Tropfrog:
Det är faktiskt en väldigt smart gissning! Jag som tänkte diagnos och det gjorde nog veterinären också. Men din gissning bortser från diagnos och går direkt på anledningen till typ de flesta diagnoser som leder till döden hos fångenskapshållna reptiler. Jag gillar hur du tänker här.

Jag vill lägga till dieten. Om vi säger att den dog till följd av antingen fel diet eller fel miljö så täcker vi nog in 98% av alla möjliga grundorsaker.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild