Rosenboa L. Trivirgata - Terrariefrågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
Chrull:
Hej!
Efter att ha suttit i några dagar och planerat min först orm har lite frågor dykt upp som jag inte verkar kunna hitta några bra svar på via google vänder jag mig nu hit. Dessutom litar jag mer på mina landsmän än på jänkare :)

Som rubriker säger har jag fastnat för en rosenboa. Ormen jag har tittat på är ca 6månader gammal.
Jag har för avsikt att skaffa ett terrarium runt 0,5kvadratmeter - exempelvis 100x50x50.
Här dyker nu några frågor upp:

1. Då L. Trivirgata lever i torra områden skall luftfuktigheten hållas tämligen låg. Detta kräver god ventillation.
Samtidigt verkar hälften av de skötselråd jag har läst påpeka att nät kan skada ormen när den utforskar eller för den delen försöker rymma. Hur skall jag lösa ventilleringen utan att använda nät? Skall jag ha ett högre terrerium?

2. De flesta rekommenderar värmematta. Skulle ni säga att effekten räcker till för att skapa en god ambienstemperatur eller är det vanligt att behöva komplettera med ytterligare värmekällor?

2.5 För värmereglering behövs en termostat. Jag tycker att det känns lite snålt med de enklaste modellerna som bara slår till och från. Ni får gärna rekommendera termostater ni tycker är bra

3. Bottensubstrat - Här rekommenderas papper till ungdjur för att sedan övergå till t.ex aspspån när ormen blir äldre. Hur länge bör man hålla djuret på papper. Jag vill ju helst ge min orm möjlighet att gräva ner sig som i naturen.

\C

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Chrull skrev:
Hej!
Efter att ha suttit i några dagar och planerat min först orm har lite frågor dykt upp som jag inte verkar kunna hitta några bra svar på via google vänder jag mig nu hit. Dessutom litar jag mer på mina landsmän än på jänkare :)

Som rubriker säger har jag fastnat för en rosenboa. Ormen jag har tittat på är ca 6månader gammal.
Jag har för avsikt att skaffa ett terrarium runt 0,5kvadratmeter - exempelvis 100x50x50.
Här dyker nu några frågor upp:

1. Då L. Trivirgata lever i torra områden skall luftfuktigheten hållas tämligen låg. Detta kräver god ventillation.
Samtidigt verkar hälften av de skötselråd jag har läst påpeka att nät kan skada ormen när den utforskar eller för den delen försöker rymma. Hur skall jag lösa ventilleringen utan att använda nät? Skall jag ha ett högre terrerium?

2. De flesta rekommenderar värmematta. Skulle ni säga att effekten räcker till för att skapa en god ambienstemperatur eller är det vanligt att behöva komplettera med ytterligare värmekällor?

2.5 För värmereglering behövs en termostat. Jag tycker att det känns lite snålt med de enklaste modellerna som bara slår till och från. Ni får gärna rekommendera termostater ni tycker är bra

3. Bottensubstrat - Här rekommenderas papper till ungdjur för att sedan övergå till t.ex aspspån när ormen blir äldre. Hur länge bör man hålla djuret på papper. Jag vill ju helst ge min orm möjlighet att gräva ner sig som i naturen.

\C

1. Angående nät, jag har nät på mitt terrarium, inget som stör ormen eftersom den inte klättrar speciellt mycket. Den föredrar att gräva ner sig i substratet.

3. Angående substrat, jag körde alspån direkt från djurets födsel, men övergick till plantationsoil, kokosfiber och bark som fått torka ur ordentligt.


4
2
Chrull:
Tack för input! Kanske är det så att jag är lite nojig efter allt läsande:)

\C

13
8
Petra66:
Hej!
Vad kul att se att jag imte är den ende som innehar rosenboa.Jag har enbart en 75w lampa i terrariet.Ingen värmematta.Gott om gömställen,lite plantor och ett stenrös på amdra sidan.Temp mäter knappt 30 grader.Substrat är vanliga spån.Han är frisk och verkar trivas.Har även en tjock gren som han har klättrat upp på ett par gånger..Men inte hans grej.Ha det så bra -:)

4
2
Chrull:
Ja vi är väl några stycken som står upp för de 2999 andra arterna som inte är kungspyton :)

Bra info där om effekten på lampa, det är nämligen nästa sak jag har börjat fundera på. Jag fick tag i ett helglasterrarie för en bra peng i veckan och har börjat experimentera med värmemattan.
Terrariet har måtten 80x40x40. Jag har insett att det finns för många variabler (rumstemperatur, ventilation, storlek på terrarie) för att kunna uppskatta hur kraftig uppvärmning jag behöver.
Vad har du för mått på ditt terrarium?
För om jag vet att du använder en lampa på 75w behöver jag bara veta storleken på din burk för att kunna göra lite kvalificerade gissningar :)

\C

6
0
Sockor:
Hej!
Angående din fråga om termostat så har Exo Terra en jättebra (enligt mig) som heter Day and night. Du kan ställa in önskad temp som ska hållas på dagen resp natten. När belysningen i terrariet slås på går dagstemperaturen på automatiskt. När belysningen släcks går nattemperaturen på automatiskt. Den visar även på displayen vilken temp den är inställd på samtidigt som den visar den faktiska tempen i terrariet. Den är dyr men jag är jättenöjd med den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild