Jungfrugecko calcium och mat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
12
Petra:
Hej jag undrar om någon vet hur man kan göra "egen" mat till jungfrugecko? Och kan man ge denna calciumen?

5088
3861
Tropfrog:
Cgd är så billigt att jag inte ser någon anledning att göra egen mat. Svårt att få det lika bra. Man kan mata med de flesta mosade frukter plus vitaminer om det krisar.

Mvh
Magnus 

2
0
Emiliasvedbo:
Tropfrog skrev:
Cgd är så billigt att jag inte ser någon anledning att göra egen mat. Svårt att få det lika bra. Man kan mata med de flesta mosade frukter plus vitaminer om det krisar.

Mvh
Magnus 

Har alltid undrat vad cgd är?

5088
3861
Tropfrog:
Emiliasvedbo skrev:

Har alltid undrat vad cgd är?


Crested gecko diet. Ett pulverfoder som man blandar ut med vatten. Det är anpassat för ögonfransgecko, men funkar lika bra på jungfrugecko och lite andra fruktätande ödlor. Grundprincipen är att man ger ödlorna allt de behöver rent näringsmässigt via den söta frukten som de ändå gillar att äta. Extra levande foder blir då inte nödvändigt, men önskvärt. Det finns olika märken och inehållet skiljer sig något. De mest använda och beprövade är repashy och pangea.

MVH
Magnus

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

När jag ger mina jungfrugeckos flugor får de dessa med reptivit, när jag ger dem CGD behövs det inte. 

CGD är framtaget för att uppfylla alla behov djuren har, inkl kalk och vitaminer.


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Jag tycker levande insekter är obligatoriskt. Då menar jag inte näringsmässigt utan det mentala för ödlan att jaga. Däremot är det skönt om de äter CGD så man vet att de får i sig all näring, och bra om man åker bort eller foderkulturerna kraschar.

Vet att det var lite OT, men skrev det ändå. Bara så det inte misstolkas.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
EmanuelKarl skrev:
Jag tycker levande insekter är obligatoriskt. Då menar jag inte näringsmässigt utan det mentala för ödlan att jaga. Däremot är det skönt om de äter CGD så man vet att de får i sig all näring, och bra om man åker bort eller foderkulturerna kraschar.

Vet att det var lite OT, men skrev det ändå. Bara så det inte misstolkas.

Håller med till 100%, det är viktigt att de har sin instinkt att jaga kvar och får den berikningen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild