"säkra" egengjord klippvägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
77
saturday:
Hej!

Håller på att bygga mitt första terrarium.

Tänkte göra några formationer i cellplast, cement och akryl. Men sett i filmer att de sprayar på det sista lagret av något som säkrar ytan. Funderar på vad som används, är det lack, primer eller annat?

Det ska vara i ett förhållandevis torrt terrarium för majsorm.

59
77
saturday:
Alltså, jag menar det genomskinliga som sluter inne färgen. Jag misstänker lack, men jag vet inte riktigt och jag vill gärna köpa rätt grejer, som helst inte tar 4 veckor att torka och avdunsta innan man kan släppa in ormen i det.

5099
3873
Tropfrog:
Det absolut säkraste valet är väl epotex akvarielack. Men det är dyrt. Sen finns det en massa mer eller mindre säkra/billiga alternativ. Men här verkar inte alla vara överens om vad som är bra.

Ett alternativ är förstås silikon och valfri topping (sand, k0okosfibrer, torv eller en lagom blandning av de tre. Så slipper man måla också. Passar bra för oss som inte är så konstnärliga.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
Det absolut säkraste valet är väl epotex akvarielack. Men det är dyrt. Sen finns det en massa mer eller mindre säkra/billiga alternativ. Men här verkar inte alla vara överens om vad som är bra.

Ett alternativ är förstås silikon och valfri topping (sand, k0okosfibrer, torv eller en lagom blandning av de tre. Så slipper man måla också. Passar bra för oss som inte är så konstnärliga.

MVH
Magnus


Alternativet som jag använde mig av i mitt bygge är Hey'Di K11 slamma (vattentät) i den hade jag även i heydis primer, (minns ej av den heter)
Som sista steg blandade jag helt vanligt betongpigment med vatten i olika sprayflaskor och sprayade på som jag ville ha det, väldigt nöjd med resultatet och det har hållt sig perfekt i närmare ett halvår nu. Dock var det inte helt vattentätt i den tjockleck jag gjorde eller så missade jag något för det läcker om vattenfallet ner i resten av burken, så vattenfall kan enbart vara igång 2-3 timmar per dag som det är nu :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild