Vilken morf tillhör min skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Bidoris:
Har vi någon kunnig inom morpher hos skäggagam? Jag skulle vilja ha hjälp med att försöka luska ut vilken morph min ena hona tillhör. Jag bifogar en del bilder så får vi hoppas att någon kan hjälpa oss. Anledningen till varför jag är nyfiken är för att jag är väldigt intresserad av att lära mig historia och utveckling hos skäggagamer, så det skulle vara väldigt roligt och intressant om det visar sig vilka anlag hon bär på.

Jag har läst och tittat på en hel del videos men det är lite som en jungel för mig. Hon ser ut att passa in på normal scale eller dunner. Dunner har vad jag har förstått det som spikes som riktar åt olika håll och ett mönster utan stripes. Dunner skall även ha mest spikes av alla moprher. Stämmer det? Jag upplever inte att hon har ett sådant yvigt skägg som de påstås att dunner ska ha men hon har väldigt stora spikes och mycket spikes över hela kroppen. Hon har visserligen mer yvigt skägg än min andra hona (hon är dock yngre.) Jag har nog aldrig kunnat jämföra med en riktig normal scale i verkligheten då min första hona har spikes men inte lika mycket som min nyaste (honan som jag inte vet vilken morph hon tillhör.) Betyder det att min första är normal scale.. hmm.. spännande det här. 




Kroppens mönster liknar de flesta dunners men svansen har stripes. Ursäkta blandningen av engelska och svenska :) Hon har även svarta klor, vad säger det egentligen? Min andra har transparenta klor vilket gör henne till en hypo? Hennes spikes på sidan är som vita längst ut på tippen och orange längst in till kroppen, säger det någonting? Jag upplever även att en del spikes på ryggen är konformade.

Jag upplever även att hon har grövre ben och armar samt en svansrot som inte smalnar av förrän ett par cm nedåt vilket kan tyda på en dunner (så långt som jag har förstått.) Nu ska jag låta bilderna tala för sig själva så hoppas vi på att någon kunnig snubblar över den här trådet :)

Tack på förhand.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Det där är en helt vanlig Pogona Vitticeps utan någon morf.
Den har en något orange färg, men ingen morf.

 

Du kan läsa mer om morfer här:

www.herebdragons.com/bearded-dragon-mutations/


7
1
Bidoris:
Flyers90 skrev:
Det där är en helt vanlig Pogona Vitticeps utan någon morf.
Den har en något orange färg, men ingen morf.

 

Du kan läsa mer om morfer här:

www.herebdragons.com/bearded-dragon-mutations/




Jag antog att alla även de med normal scale hade en specifik morf. Om man talar om anlag/gener vad brukar man säga om dessa vanliga, vilka anlag de bär på dvs? Eller säger man bara vanlig skäggagam? Tack för länken, ska kika! :)

Vad baserar du ditt svar på? Är det helheten eller något specifikt?

Jag har läst lite på nätet och det sägs att orange inte förekommer i naturen, stämmer det tro? Därför skulle det vara så intressant att veta mer om hennes föräldrar. Jag ska ta kontakt med Herpers choise någon dag och fråga om de har någon information om det.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Bidoris skrev:



Jag har läst lite på nätet och det sägs att orange inte förekommer i naturen, stämmer det tro? Därför skulle det vara så intressant att veta mer om hennes föräldrar. Jag ska ta kontakt med Herpers choise någon dag och fråga om de har någon information om det.



Sanning med modifikation. Orange finns säkert men inte till den grad som syns i hobbyn. Den, som med alla andra färger och mönster inom hobbyn är framavlade genom selektiv avel. Skäggagamer lever i en rad olika biotoper, men orange är absolut ingen vanlig färg. 


Det jag tycker är ganska intressant är faktumet att alla skäggaramer inom hobby är släkt. Det är något som inte alla vet eller tänker på. Som jag förstår, så härstammar alla från en handfull djur som smugglades (innan Australien satte exportförbud) någon gång på 80-talet (tror jag det var. Kan ha varit sent 70-tal?). 

Mvh
Niklas


953
1840
peter54:
Bara en liten informativ passus från mig som redigerar här.

På svenska heter det en morf, två morfer. Om man vill envisas att skriva en morph på engelska, blir det morphs i plural. Det blir tokigt att skriva en svensk ändelse på ett engelskt ord, "morpher".
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild