Dvalning av sköldpaddor - lite frågor m.m.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har "bara" haft vattensköldpaddor i mitt liv som jag inte dvalat (nu har jag en reeves)...men har länge funderat på att skaffa en landsköldpadda eller boxsköldpadda. 

Den jag helst skulle vilja ha är en leopardsköldpadda...men deras härliga storlek är både en del av dragningen till denna art och anledningen till att jag med största sannolikhet inte kan skaffa en, till min stora sorg...men så länge jag inte hittar en stackare som i princip stannat i växten...så kan jag inte skaffa en. Jag får definitvit inte plats med en "låda" passande en upp till 60 cm sköldpadda liksom. Möjligtvis att jag kan maximalt ha en 1,5-2,5 kvm eller dylikt...men det kräver en hel del "tetris-ande" av övriga möbler m.m. så egentligen skulle det antagligen fungera bättre med mindre än så...men som max...vilket ju är långt ifrån 8 kvm som en 60 cm sköldpadda skulle behöva. 

Därför har jag kollat på andra arter också men dessa arter (oavsett om det handlar om landsköldpaddor eller boxsköldpaddor) har en sak gemensamt som jag har absolut noll erfarenhet av; att de ska dvalas. 

Detta gör att jag tvekar rejält kring att öppna mitt hem för en sköldpadda till, skulle definitvit skaffa en omplacering som alltid...men ska jag våga mig på detta (om jag inte som av ett mirakel får plats med drömmen; leopardsköldpadda) så måste vissa frågor m.m. redas ut. 

Var? Vet att vissa dvalar i kylskåpet...men jag har bara ett "halvt kylskåp" där jag dessutom ska få plats med min och mina djurs mat...vilket gör att jag inte tror att det skulle fungera så bra. Dessutom..eh...salmonella risk...vill inte gärna ha en reptil där jag förvarar mina grönsaker m.m. liksom. Har ni en speciell "dvalningskyl" eller hur tänker ni kring detta? Bor i en hyreslägenhet så har inte så stora möjligheter till andra lämpliga dvalningsplatser, har bara ett icke uppvärmt förråd utanför lägenheten = lär bli för kallt. Vinkyl? Andra tips på lämplig "dvalningsplats"? 

Risker? Nervös så in i...att min sköldpadda inte skulle klara sig. Är det vanligt att de dör under dvalningsperioden? Hur gör man för att minska risker kring att de ska bli sjuka/dö under dvalningen? 

Övriga saker man behöver veta kring dvalning av sköldpaddor?

Mvh/Animallover_1984

78
78
testudo_H:

Var man dvalar är lite beroende på vilka svalare platser man har möjlighet att använda. Vinkyl, partycooler, kylskåp, garage, förråd eller liknande. Huvudsaken inte råttor kan komma åt dem där de ligger. Bor man i lägenhet kanske man känner nån som bor i hus o har ett förråd man kan få använda. En sköldpadda tar ju inte mkt plats under dvalningen.

Det allra viktigaste med dvala sin sköldpadda är att den ska vara frisk om den ska dvalas. Är det en omplacerings sköldpadda kan det ju vara bra med en veterinär koll för att se så den är OK när man tar över den? Sen att den har ges rätt kost och har rätt belysning för arten så har man mycket vunnet för deras hälsa.

Det finns alltid en risk med dvalning då det så klart blir en påfrestning på deras kropp, men det är ändå viktigt för deras välbefinnande resten av året och ger en nyttig paus i tillväxten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild