Ljus på skölden vs huden?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
31
Mugs1911:
hejsan!
min sköldpadda är som vanligt jädrigt lat så här på vintern och ligger mestadels indragen i skalet(skölden), är det bra att väcka upp honom regelbundet så han får ljus på huden eller är det bara ett onödigt stressmoment och det räker med det ljus han får när han e upp och äter?
Det är en leopardsköldpadda så han dvalar inte men är extremt inaktiv så här års.

Och en fråga till, jag har en Soloar Glow All in one 160w, är det värt att kompletera med en HID lampa nu när jag ska bygga om hans inhängnad till 1,6m x 70cm?
Min lampa:

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Dom behöver inte dvala för att ha en vilo period. Dom känner av den korta dygnsrytmen trotts bra belysning. Så låt den vara, så kommer den piggna till när dagarna blir längre.

46
31
Mugs1911:
ok, tack! att han inte dvalar utan bara blir lite tröttare visste jag.
Då hoppar jag över att väcka upp honom ibland om det bara är ett onödigt stressmomment.
Tack så mycket

78
78
testudo_H:

Jag kan absolut rek HID belysning då det ger både bra ljus och värme.

Också att du har kompletterat med bra dagsljus som Lightwave eller Sunblaster så lådan blir väldigt ljus med tanke på att leoparder finns i naturen där det är ljusintensiva områden. 

 


46
31
Mugs1911:
Jag köpte en reptivision, den skulle visst få Efraim att se bättre och vara mindre stressad och äta mer, nån som har erfarenhet av en sån? Vart lite ett impulsköp
www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/lampor/reptile-vision

Jagar ballast nu så blir en HID inom kort

78
78
testudo_H:

Lampan du köpt nu är en vanlig dagsljus lampa som ger uv-a och då är det bättre med ex Lightwave som lyser upp hela lådan istället för en liten del av den. ( Se bild)

Jag använder inte Exoterras belysning eller lampor då de visat sig vara väldigt ojämna i mätningar.

Rek att du pratar med sköldpaddsgrejer så du kan få hjälp så du får ett bra dagsljus i hela lådan och en bra solplats med bra andel uv-b.

 


27
8
AndersTo:
Hej!
Flikar in med en egen fråga angående belysning för sköldpaddor.


Citat från skötselråden för Skäggagam "Använder man istället den nya uv/värmelampan som solplats räcker den som enda uv-källa" Författaren har tidigare pratat om vikten av både UVA och UVB.
Innebär det att en HID-lampa (som jag antar är det som syftas på) ger både UVA och UVB?

Anledningen till att jag frågar är för att jag till mina sköldpaddor använder led-paneler (ljustemp 6500k) från Dusk.se som gör att växterna trivs väldigt bra. Dessa paneler avger dock ingen UVA.
Så för att tillgodose UVA så har jag en kompaktlampa (snurrformad). Denna lampa är dock ful och bländar en hel del, därför skulle jag vilja ta bort den.

Utöver detta har jag en 50 watt HID megaray.

22
5
Isabella:
viper66 skrev:
Dom behöver inte dvala för att ha en vilo period. Dom känner av den korta dygnsrytmen trotts bra belysning. Så låt den vara, så kommer den piggna till när dagarna blir längre.

Rekommenderar att du byter ut din Solar glo tilla Mega Ray.  
Upplever oftast ifrån solar glo bli rätt snabbt svaga o gula redan vid 3 månader (dem skall bytas ut var 6 månad)

och med Mega rattill sköldpaddor 1 - 1,5 år.  
Märkte på mina leosar (Leopardsköldpaddor) att efter få timmar/dygns gick från slöa till mer mer aktivare.  


All in one. 
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/ 

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/megaray-100-w.html

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/

HID paket:

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/

22
5
Isabella:
Mugs1911 skrev:
ok, tack! att han inte dvalar utan bara blir lite tröttare visste jag.
Då hoppar jag över att väcka upp honom ibland om det bara är ett onödigt stressmomment.
Tack så mycket


Isabella skrev:

Rekommenderar att du byter ut din Solar glo tilla Mega Ray.  
Upplever oftast ifrån solar glo bli rätt snabbt svaga o gula redan vid 3 månader (dem skall bytas ut var 6 månad)

och med Mega Ray  sköldpaddor 1 - 1,5 år.  
Märkte på mina leosar (Leopardsköldpaddor) att efter få timmar/dygns gick från slöa till mer mer aktivare.  


All in one. 
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/ 

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/megaray-100-w.html

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/

HID paket:

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild