Dabbagam 5 månader brumerar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
46
P3113:
Hej på er! 

Detta inlägg riktar sig till uromastyx-ägare. Det finns en del trådar om unga skäggagamer och dvärgskäggagamer som brumerar, men inga om dabbagamer vad jag kunnat hitta. 

Min Uromastyx Nigreventis på fem månader har gömt sig på den kalla sidan sedan snart tre veckor. Första veckan letade jag upp honom och därmed stressade upp stackaren från sin dvala. Nu låter jag honom vara med resonemanget att han kan det här bättre än mig. Jag kan dock inte låta bli att vara bekymrad över hans välbefinnande. 

Jag har haft honom sedan han var tre månader och då åt han varannan dag ungefär.

Jag har ett, för en juvenil, stort terrarium på 1,05 m2 med 50 W HID + Infraröd värmelampa på solplatsen och 2 x 54W T5 lysrör i övrigt, varav ett daglysrör och ett UV-rör. Gömställen finns det gott om. Temperaturen på solplatsen är 50 grader och på kalla sidan är temperaturen är 28 grader. Luftfuktigheten är 30 %. Temperaturen i terrariet har sjunkit några grader då lägenheten blivit kallare under vintern. 

Min fråga är helt enkelt, behöver jag oroa mig över honom? 

44
46
P3113:
Jag besvarar min egen tråd ifall någon annan söker svar på samma fråga. Jag besökte tropikhuset i Malmö där jag köpte min ödla. De rekommenderade ett varmt bad en gång i veckan för att få hen att komma igång. Fortsättning följer. 

5092
3863
Tropfrog:
P3113 skrev:
Jag besvarar min egen tråd ifall någon annan söker svar på samma fråga. Jag besökte tropikhuset i Malmö där jag köpte min ödla. De rekommenderade ett varmt bad en gång i veckan för att få hen att komma igång. Fortsättning följer. 



Det tycker jag låter som ett väldigt dåligt råd. Låt den sova om den vill sova, den vaknar till slut.

Mvh
Magnus

44
46
P3113:
Tropfrog skrev:



Det tycker jag låter som ett väldigt dåligt råd. Låt den sova om den vill sova, den vaknar till slut.

Mvh
Magnus


Han åt och solade efter badet. Får se vad han gör i helgen. 

388
460
australis66:
P3113 skrev:


Han åt och solade efter badet. Får se vad han gör i helgen. 


Men om den nu vill dvala är det ju dumt att mata nu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild