Rengöring av terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
Zaqaza:
Hej!

Helt ny, och ska precis börja inreda ett terrarium till en Madagaskar Daggecko som jag tänkt införskaffa inom en snar framtid. Vill gärna inreda och plantera med riktigt fina växter, och har beställt allt möjligt till detta. Dränering, nät, och lite olika substrat mm. Har en del roliga tropiska växter som jag gärna sätter i ett fuktigt terrarium.
Men så slår mig tanken. Fukt är ju mysigt för bakterier också. Kan terrariet bli en grogrund för dåliga bakterier? Vad kan man göra för att motverka det?
Det blir ju lite svårstädat om man inreder lummigt, och med mycket växter. Hur ofta och hur ska man städa terrariet? Kan jag plantera och låta det växa eller måste terrariet tömmas och rengöras med jämna mellanrum, och i så fall hur ofta? Om det är ofta så kanske man inte kan inreda så som jag hade i tanken... Bra att veta innan man sätter igång.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Zaqaza skrev:
Hej!

Helt ny, och ska precis börja inreda ett terrarium till en Madagaskar Daggecko som jag tänkt införskaffa inom en snar framtid. Vill gärna inreda och plantera med riktigt fina växter, och har beställt allt möjligt till detta. Dränering, nät, och lite olika substrat mm. Har en del roliga tropiska växter som jag gärna sätter i ett fuktigt terrarium.
Men så slår mig tanken. Fukt är ju mysigt för bakterier också. Kan terrariet bli en grogrund för dåliga bakterier? Vad kan man göra för att motverka det?
Det blir ju lite svårstädat om man inreder lummigt, och med mycket växter. Hur ofta och hur ska man städa terrariet? Kan jag plantera och låta det växa eller måste terrariet tömmas och rengöras med jämna mellanrum, och i så fall hur ofta? Om det är ofta så kanske man inte kan inreda så som jag hade i tanken... Bra att veta innan man sätter igång.

Googla lite (sök gärna på yt) på bioaktivt terrarium. Tanken med dom är att insekter ska äta upp allt bajs, döda växtdelar osv. Då behöver du bara tvätta glaset lite om den bajsar direkt på det.
kolla lite på serpa design på youtube. Han gör mycket bioaktivt och har även videos om hur du gör med växterna för att inte få med exempelvis insektsgifter och sånt från blomsteraffären.


5061
3826
Tropfrog:
Även bioaktivt behöver "storstädas" förr eller senare. Substratet bryts ner med tiden och det börjar lukta ägg. Men rätt gjort tar det lång tid. Min burk har varit igång i drygt 2 år och luktar fortfarande frisk skog. Kolla in min byggtråd som heter regnskog.

Mvh
Magnus 

11
2
Zaqaza:
Ok, Kan jag "kickstarta" på något sätt och tillsätta något? Gråsuggor, hoppstjärtar och annat, hur blir man med det? Nåt medium som finns att köpa?
Har sett trådar om fuktkvalster och blir lite äcklad. Hur stor är risken att drabbas av sånt, och hur förebygger man det, om det ens går?

5061
3826
Tropfrog:

Zaqaza skrev:
Ok, Kan jag "kickstarta" på något sätt och tillsätta något? Gråsuggor, hoppstjärtar och annat, hur blir man med det? Nåt medium som finns att köpa?
Har sett trådar om fuktkvalster och blir lite äcklad. Hur stor är risken att drabbas av sånt, och hur förebygger man det, om det ens går?


Gråsuggor och hoppstjärtar finns på de flesta mässorna och här på köp och sälj. Om du berättar var du bor så kanske någon kan tipsa om butik i närheten som har.

Eftersom bioaktivt är så litet i Sverige så finns inte mycket färdiga substrat att köpa. Man får vända sig till Tyskland eller USA. Dock är det både enkelt och billigt att blanda själv. Allt du behöver finns på mässorna.

Det händer att man får fuktkvalster i terrarium och i foderkulturer. Personligen tycker jag inte de är så besvärliga. Fuktkvalster konkurrerar med gråsuggor och hoppstjärtar om samma resurser (och gör samma nytta). Om man bara ympar in nya djur med jämna mellanrum kommer hoppstjärtar och gråsuggor att vinna. Om du tänker någon av de mindre daggeckona så kommer de också att äta av fuktkvalster. Ett tredje sätt är att köpa rovkvalster som äter upp fuktkvalster och sedan dör.

MVH
Magnus


11
2
Zaqaza:
Ok.. Jag bor i Trollhättan, så borde kanske finnas nåt i Göteborg om inte annat?

Fick tips om reptilgrottan.se. Blir till att beställa därifrån, verkar enklast. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild