Värmelampor som inte går sönder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Nu har jag haft två värmelampor som smällt för mig (röda), den senaste köptes i veckan och var kass nu när jag kom hem från jobb...   


Att köpa fler röda värmelampor känns som att jag kan lika gärna swisha mina pengar till en random person, gör lika mycket nytta... 

Finns det någon driftsäker värmelampa som inte går sönder direkt?


Keramik fungerar ju men ger inget ljus, det röda ljuset gjorde att mina Tokaj geckos kom fram på kvällen.

Hur är det med LED? Alstrar inte lika mycket värme som vanlig bulb.. men jag beställde en PAR30 från Dusk och med tanke på flänsarna kanske den genererar en del..


5087
3855
Tropfrog:
Vitsen med led är energieffektivt ljus. Dvs relativt lite värme i förhållande till ljus. Det innebär förstås inte att de är inte avger värme, bara att det blir väldigt mycket ljus. Det finns en hel del ljuskanoner som blir riktigt varma. Om du vill ha värme med lite ljus är det knappast rätt väg att gå 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Härligt Topfrog, än en gång kommer du med ett kanonbra inlägg, man skulle kunna tro att du antingen förföljer mig eller lever i forumet ;)

Men, ljuset löser sig alltid, värmen får nog lösas med en keramisk värmare eftersom jag behöver lite mer värme än vad jag har nu utan min röda värmelampa, det blir en tur till tropikhuset imorgon för att lösa detta. 


5087
3855
Tropfrog:
ZDC skrev:
Härligt Topfrog, än en gång kommer du med ett kanonbra inlägg, man skulle kunna tro att du antingen förföljer mig eller lever i forumet ;)


Det är lite dåligt med aktivit i forumet, som i många andra. Tyvärr tar Facebook över mer och mer, vilket jag vägrar. I ett forum finns svaren kvar och är enkelt att söka. Så mycket kunskap och erfarenhet tillgängligt för den som orkar söka. Forum har lärt mig det mesta jag vet, antingen via kvalificerade inlägg eller via länkar till kunskap. Så jag håller mig envist kvar.

Nej, jag förföljer inte någon. Jag är bara gammaldags och stretar kvar. Kanske kan jag locka fler in i communitin, eller bli kulturmärkt, vem vet?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:


Det är lite dåligt med aktivit i forumet, som i många andra. Tyvärr tar Facebook över mer och mer, vilket jag vägrar. I ett forum finns svaren kvar och är enkelt att söka. Så mycket kunskap och erfarenhet tillgängligt för den som orkar söka. Forum har lärt mig det mesta jag vet, antingen via kvalificerade inlägg eller via länkar till kunskap. Så jag håller mig envist kvar.

Nej, jag förföljer inte någon. Jag är bara gammaldags och stretar kvar. Kanske kan jag locka fler in i communitin, eller bli kulturmärkt, vem vet?

Mvh
Magnus 

Jag är precis som du, en förespråkare av riktiga forum där man kan dela upp allt i olika kategorier och lättare söka sig fram till rätt svar. Desto fler vi är som skriver regelbundet och ställer frågor desto bättre, förhoppningsvis drar det hit folk som delar intresset av reptiler. 

Imorgon blir det mycket som ska hinnas med...   Köpa värmelampa i keramik, dra till IKEA och plocka ihop lite saker och få dem hemkörda, sen är det montering som gäller resten av lördagen. 


206
224
Danne72:
Jag har köpt Röda värmelampor som heter "KERBL" 250w infraröd på P.Lindberg och dom håller jäkligt bra...haft den i över 1 år nu och lyser fortfarande.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:

Lampor som går sönder efter en vecka eller mindre bör väl kunna bytas? Någon form av garanti brukar finnas, om man har kvitto iaf. Jag brukar och skulle kontaktat företaget som sålt lampan, jag föredrar telefonkontakt framför mail vid den här typen av frågor. 

 

Keramiklampor brukar ha längst livslängd tycker jag, ibland många år! Det är oftast värmen djuren söker sig till och inte ljuset, om vi pratar skymning/gryning/nattaktiva djur. 

Blåa & röda lampor brukar gå sönder fort, vad jag hör från olika håll... Känns personligen helt onödigt med rött eller blått ljus nattetid för nattaktiva djur :) Men det är endast en personlig åsikt. 

Vattenstänk och väldigt hög luftfuktighet kan få vissa lampor att gå sönder riktigt snabbt. 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Jonas_ skrev:

Blåa & röda lampor brukar gå sönder fort, vad jag hör från olika håll... Känns personligen helt onödigt med rött eller blått ljus nattetid för nattaktiva djur :) Men det är endast en personlig åsikt. 

Vattenstänk och väldigt hög luftfuktighet kan få vissa lampor att gå sönder riktigt snabbt. 



Ja, enstaka vattenstänk har förekommit men luftfuktigheten har varit hög och förmodligen en faktor, men jag misstänker även ledningarna i detta snart 100 år gamla huset, har varit med om i andra lägenheter att lampor ibland smäller för att det blir överslag eller spikar. Men det blir keramiska idag. 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Värme i samband med ljus så bör man ju sikta på hög ljusstyrka så djuren kan sola. Röda lampor är värdelöst i den aspekten då kan man lika gärna köra med keramiklampor som bara ger värme med hög hållbarhet. 

Jag personligen kör led i kombination med halogen med låg wattstyrka. Led för ljuset, halogen för värmen. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

viper66 skrev:
Värme i samband med ljus så bör man ju sikta på hög ljusstyrka så djuren kan sola. Röda lampor är värdelöst i den aspekten då kan man lika gärna köra med keramiklampor som bara ger värme med hög hållbarhet. 

Jag har kört med röda lampor för att de genererar mer värme än ljus eftersom de kan vara tända bit in på kvällen efter att det "vita" ljuset har slocknat. Tokaj geckos är inte mycket för att ligga och sola, men de kommer gärna fram när det bara är rött ljus på kvällen. Det är en av de stunder man får en chans att se gruppen jag har. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild