Konstiga knutor längs kroppen på en kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

74
23
Dempan242:
Hej!
Det är som så att jag har sålt min kungspyton till en vän som är en stor djurvän och har hållt på mycket med djur sen hon var liten, men aldrig med reptiler. Jag förklarade för henne hur det var med ormar,sa att honkunde höra av sig till mig ifalldet skulle uppstå någon problem och hänvisade henne till skötselråd för kungspyton, sålde den till henne för ca 6-7 veckor sen och allt fungerade utmärkt tills hon hörde av sig förnågon dag sen.
Ormen hade fått konstiga knutor längs kroppen vilka påminner om de som min kungsboa hade när den dog för många år sen. Dessa knutorna har varit där 1 vecka nu eller lite längre. Hon säger också att ormen matvägrar vilket är riktigt konstigt då hon alltid var på hugget förmat när jag hade henne. Ormen är dock aktiv på natten och rör på sig. Hon kommer strax skicka bilder till mig också så kommer jag ladda upp de efterhand.

Mvh Dennis

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Att ormar slutar äta en tid när dom byter miljö är varken konstigt eller ovanligt :-) om hon sen håller på med den innan den kommit tillrätta i nya miljön hjälper det inte. Man bör låta dom äta minst ett par gånger innan någon hantering sker. 

Och just kungspytons är ju hobbyns vanligaste matvägrare så inget konstigt tycker jag. Det börjar ju dessutom bli mörkt och kallt ute, många av mina slutar äta självmant på hösten/vintern. 

Medlem i SHF
1
0
SmilingGeckos:
Vill du berätta mer om din boa? Upptäckte just några myggbetsstora knölar på min och försöker hitta info. 
Mvh Hanna 

19
14
millawi:
Vad för typ av knölar är det? Är de i muskelvävnaden eller i ryggraden? Jag tänker ju direkt på spinal kinking när du nämner knölar på ormen. Detta är ofta på grund av genetiska fel men kan också uppstå till följd av skador. Vad är det för morph på kpn? Vet att flera morpher har problem med att de utvecklar s.k. kinks längs ryggraden. I milda fall så kan ormen leva med detta, men om ryggraden är böjd på flera ställen eller väldigt mycket så kan de inte äta och måste då avlivas. Men eftersom det inte finns några bilder så är det ju inte säkert att det är just kinking. Kan ju också vara någon form av parasit? 

Tycker i vilket fall som helst att ni bör uppsöka en reptilveterinär å det snaraste. Om ormen är försäkrad så är det inte speciellt dyrt, och även om det blir dyrt så är djurets välmående alltid värt de pengarna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild