Terrariefunderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Tootiis:
Går i tankarna om att uppgradera ormarnas terrarium inom snar framtid, och har googlat runt en hel del. Kommit fram till att det förmodligen blir till att bygga själv. 

 Men stötte häromdagen på denna stomme (som jag förövrigt ska göra om till en möbel katterna kan ha toalådan i), och kom och tänka på att man kanske kan utgå ifrån den stommen, byta ut baksidan till något stadigare (om det behövs), silikona runt om osv (dvs vattentäta ALLT), göra en "tjockare" ram till framsidan för att kunna sätta skjutglas där. Är detta möjligt eller bör jag återgå till min ursprungliga tanke - att bygga själv från grunden? 

Om det är möjligt att utgå ifrån denna stomme, hur löser man bäst hur man ska ha värmemattorna? 

www.ikea.com/se/sv/p/platsa-stomme-vit-50330946/

198
112
MoreliaMikael:

Tootiis skrev:
Går i tankarna om att uppgradera ormarnas terrarium inom snar framtid, och har googlat runt en hel del. Kommit fram till att det förmodligen blir till att bygga själv. 

 Men stötte häromdagen på denna stomme (som jag förövrigt ska göra om till en möbel katterna kan ha toalådan i), och kom och tänka på att man kanske kan utgå ifrån den stommen, byta ut baksidan till något stadigare (om det behövs), silikona runt om osv (dvs vattentäta ALLT), göra en "tjockare" ram till framsidan för att kunna sätta skjutglas där. Är detta möjligt eller bör jag återgå till min ursprungliga tanke - att bygga själv från grunden? 

Om det är möjligt att utgå ifrån denna stomme, hur löser man bäst hur man ska ha värmemattorna? 

www.ikea.com/se/sv/p/platsa-stomme-vit-50330946/


Osäker på om detta material älskar vatten, så ett bra tätskikt vore ju grymt.
Det mesta går att använda som stomme om det behandlas på rätt sätt, så det kan ju fungera.
Sen är ju att bygga själv väldigt roligt också. Där kan du köra reglar samt t.ex marinplyfa som i sig är vattentåligt. Då behöver du bara vattentäta/silikona skarvarna och glapp.
Trä håller temperatur bra, så att ha värmematta under terrariet kommer nog inte göra så mycket skillnad för uppvärmning.
Värmemattor kräver en bra cirkulation av luft för att inte överhettas, så där vet jag inte riktigt hur man löser det snyggt.
Själv ska jag gjuta in värmekabel i husfix/betong för att ha som en stor varm sten. Denna sten kan sedan ha substrat över sig p.ga att det inte blir direktkontakt.


6
0
Tootiis:
Har beställt hem stommarna, så får hoppas de går vägen! Nu till ventilation, vilka galler rekommenderas? Eller ska man borra upp större hål och sätta finmaskigt aluminiumnät över? 

198
112
MoreliaMikael:

Tootiis skrev:
Har beställt hem stommarna, så får hoppas de går vägen! Nu till ventilation, vilka galler rekommenderas? Eller ska man borra upp större hål och sätta finmaskigt aluminiumnät över? 


Beror på luftfuktighet. Ska du ha regnskog så är det 2-3% av sidoarea. Rekommenderar att såga ut och sedan fixa ventilationsgaller som går att skruva fast. Ormar är starka, och kan trycka ut galler som bara limmas på plats.
Galler är snyggare än nät (i mitt tycke) också. Så fäst galler med en skruv på insidan som du antingen målar över eller döljer på annat sätt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild