Hinna/beläggning på vattenytan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
KarinB:
Har en Gulbukad vattensköldpadda i ett 375 liters akvarium med solplats, värme och ytterfilter Fluval 304. Har ett tag sett som en hinna på vattenytan typ olja-på-vatten-regnbågsfärger och gjorde nyligen en storrengöring. I morse när lampan i akvariet tändes såg jag en gråaktig hinna med typ vita "flagor" över hela ytan!
Vad kan det vara för fel?
Har nu startat upp ytterligare ett ytterfilter Fluval 404 för att se om det är reningen som felar men känner mig inte helt säker på att det är hela problemet.

5061
3826
Tropfrog:
Hinnan låter som proteiner. Det är så klart svårt att undvika helt med en sån art som både äter och skiter som en gris. Det finns ganska så enkla ytavrinnings makapärer som drar med det till filtret.

Vad menar du med storrengöring? Tvätta aldrig filter och gör komplett vattenbyte samtidigt. Det rubbar de biologiska nedbrytningen. Bättre att typ slamsugning ena veckan, tvätta halva filtret den andra veckan och den andra halvan filtret den tredje. Detta tillsammans med normala vattenbyten efter behov, typ 25-33 % varje vecka.

Mvh
Magnus

2
1
KarinB:
Hur ska jag göra för att "återställa" till bättre vatten?
Håller fullständigt med att de är som grisar.....
Har alltid gjort på det viset att jag tappat ur vattnet, gjort rent grus, stenar och filter, fyllt upp med fräscht vatten och voila! snyggt och prydligt akvarium och välmående padda.

5061
3826
Tropfrog:
KarinB skrev:
Hur ska jag göra för att "återställa" till bättre vatten?
Håller fullständigt med att de är som grisar.....
Har alltid gjort på det viset att jag tappat ur vattnet, gjort rent grus, stenar och filter, fyllt upp med fräscht vatten och voila! snyggt och prydligt akvarium och välmående padda.


Du gör förstås precis som du själv vill. Jag har gett ett förslag på hållbar skötsel ovan. Någon "återställning" är inte önskvärd då mogna filter med god fauna är bättre än helt nytt vatten och sterila filter. Vattensköldpaddor är väldigt tåliga för ammoniak och nitrit. Men jag skulle ändå bli förvånad om det inte påverkar dem alls.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Definitivt en protein-hinna på ytan.. Det löser man genom tätare delvattenbyten, kan ibland behövas dagliga till vissa djur. Beroende på olika orsaker. 

Mer fart på vattnet och möjligen mata lite mindre brukar lösa "problemet" :-) 

I övrigt håller jag helt med Magnus angående skötsel av vattenfyllda akvarium. Ta ut all inredning och bottensubstrat gör man aldrig som akvarist, aldrig! :-) det förstör balansen vi alla vill uppnå. Den enda skötseln som krävs är delvattenbyten och rengöring av filtret vid behov, vissa varje vecka och andra en gång per år beroende vad man väljer, storlek, matningen osv osv..

78
78
testudo_H:

Bäst är att mata i en separat balja på sidan av för att undvika för mkt rester av maten i akvariet.

Sen som de skrivit att man behöver få rörelse på vattnet.


205
203
Micke_E:

Det är enkelt att få bort hinnan, du behöver mer ytrörelse. Det enklaste är att se till att utblåset på filtret sitter ovanför vattenytan så att vattnet som strömmar ut bryter ytan.

Alternativ två som ger mindre porlande ljud är att rikta utblåset uppåt så att det skapas vågor. Beroende på vilket utrustning du har kan det ge blandad effekt. 

alternativ tre är att skaffa en luftpump och en syresten som bubblar upp på ytan och skapar rörelse. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild