Frågor om att introducera Phelsuma Grandis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
10
Fredde665:
Hejsan!

Tror detta är mitt första foruminlägg. Ni får ursäkta den långa texten nedan och försök hålla god ton om jag uttrycker okunskap :)
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att introducera Phelsuma Grandis. 

Jag har en vuxen hona sedan 2 år tillbaka som bor i ett välplanterat/möblerat exoterra 90x45x90. Hon är ganska liten(22-23cm) men aktiv, matglad och orädd.
Inhandlade i våras även en juvenil som bor i ett mindre terrarium, den är nu ca 17,5cm och är ännu ej könsbestämd.
Jag vill på sikt gärna försöka hålla dom tillsammans. Om lillen är en hane och de fungerar ihop så tror jag att de kan kläcka fram riktigt fina ungar. Om det är en hona så... tja, jag har faktiskt inte hittat nåt om att hålla enbart honor ihop. Någon som vet om det kan fungera?

Trots att storleken fortfarande skiljer sig ordentligt så gjorde jag idag ett försök att introducera lillen hos honan. Möblerade om lite först, flyttade på ett par grenar och bamburör och satte in ett par nya växter. Förde lillen mellan terrariena via ett korkbarksrör medan den stora honan gömde sig eftersom jag hade hållit på att stöka. Första timmen gick det tillsynes bra, första kontakten vevade honan med armen, efter en stund gick de närmare varandra och "smakade" med tungan på varandra. En stund därefter började dock honan uppvisa aggressivitet och jagade stundvis lillen. Lillen mörknade och gömde sig i nedre delen av terrariet. Avbröt försöket efter ett par sådana utspel och separerade dom igen.

Mina frågor är:
- Något jag gjorde direkt fel? Utöver att storleken kan ha skiljt sig lite väl mycket.
- Kan det gå att hålla två honor tillsammans utan några större bråk? Ofta hör man ju att man håller dom ensamma alternativt i par/trio med hane och 1-2 honor. Har som sagt dock ej hittat något om att hålla honor med honor.
- Hur mycket ska man möblera om när man introducerar en nykomling?
- Hur stor bör lillen få växa sig innan jag försöker igen?
- Finns det något sätt att avgöra om det är fråga om dålig "personkemi" mellan individerna och inte storleksskillnad?
- Bonusfråga: Det förekom en del kroppsspråk när de träffades idag: armvevande, huvudskakande, svansringlingar, slickningar. Är det något av dessa som säger "jag är farlig" och något annat som säger "jag är snäll"? Jag såg lite av varje från honans håll och det slutade som sagt i aggression.

Tack på förhand!
Fredrik

5
10
Fredde665:
Bild på terrariet i fråga, finns ett par gömställen i bakgrunden som inte syns på bilden.


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Läste i en forumtråd att någon nämnde lite kort att just daggeckos är bland de få arter där honor kan bråka.

Men Jag mpste säga hands down, det där var rktigt snyggt och välinrett. Många med så stora terrarium utnyttjar inte volymen utan all inredning är mot bakgrunden. Cred till dig!

5
10
Fredde665:
Tack så mycket för komplimangen! Jag tycker att skapa en snygg och funktionell terrariemiljö är en av de roligaste sakerna med hobbyn :) 

27
8
AndersTo:
Ja verkligen snyggt! Riktig djungelkänsla.

278
47
Boboo:
Hejsan,
fint terrarium - vällinrett snyggt -:)

haft dag geckos i 6 år och lyckats kläcka ett 40 tal ungar!
när den ena ligger på ca 17cm och den andra honan ca 22,5cm gör ingen skillnad överhuvudtaget.

daggecko är en relativt territorell ödla avgränsad och bestämd ödla, men mitt tips är att ha många gömställen 5-6st så kommer det lösa sig med tiden, om ni har möjlighet med tiden köp en ytterligare = 3st totalt. detta borde släppa fokuset från andra honan skapa en ny hierarki.

Svar på tal det går att hålla 2st honor tillsammans!
största felet från ett subjektivt och objektiv tänk är att de inte släpptes in samtidigt i terrariet.

det kommer lösa sig nästan 99,9% säker.

trevlig kväll... 

5
10
Fredde665:

5
10
Fredde665:
Tack för tipsen!
Försökte para ihop dom igen nu för någon vecka sedan och dom verkar komma bättre överens för varje dag som går.
Allt gott!

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag lånar tråden lite.

 

Jag ska hämta 2 styck Grandis på lördag, de är subadulta cirka 6-7cm långa. 
Kan jag även stoppa in juveniler i samma terrarium? de är cirka 4-5cm


Till en början kommer de bo i ett Exo Terra 60x45x90 för att senare flytta in i ett 90x45x90

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild