Skäggagamer under 1 år som brumerar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Bidoris:
Hej alla på terrariedjur,

Jag är helt ny här och har en liten fråga. Hur många av era skäggagamer har brumerat när de varit yngre än 1 år? Min lilla skrutt på 6 månader har brumerat i snart 2 månader. Jag har läst några artiklar på nätet om att unga skäggisar (under 1 år) inte bör brumera. Det här är något som vi människor inte direkt styr över mer än att ändra temperatur och soltimmar i terrariet. Jag hann varken sänka temp eller timmar innan Bidoris valde att ignonera omvärlden. Jag antar av rent sunt förnuft att anledningen till att de helst inte ska brumera innan 1 års ålder är för att de inte ska missa mycket av sin tillväxt så tidigt i livet, det händer som sagt väldigt mycket det första året hos de flesta skäggisar. Jag kan självklart ha fel men min fråga är väl egentligen vad era erfarenheter säger om detta. Oftast vet djuren bäst men ibland behöver dem lite hjälp på traven.

Tack på förhand.

5061
3824
Tropfrog:
Jag tänker att de väl ändå brumerar i naturen även sitt första levnadsår, eller??

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Bidoris skrev:
Hej alla på terrariedjur,

Jag är helt ny här och har en liten fråga. Hur många av era skäggagamer har brumerat när de varit yngre än 1 år? Min lilla skrutt på 6 månader har brumerat i snart 2 månader. Jag har läst några artiklar på nätet om att unga skäggisar (under 1 år) inte bör brumera. Det här är något som vi människor inte direkt styr över mer än att ändra temperatur och soltimmar i terrariet. Jag hann varken sänka temp eller timmar innan Bidoris valde att ignonera omvärlden. Jag antar av rent sunt förnuft att anledningen till att de helst inte ska brumera innan 1 års ålder är för att de inte ska missa mycket av sin tillväxt så tidigt i livet, det händer som sagt väldigt mycket det första året hos de flesta skäggisar. Jag kan självklart ha fel men min fråga är väl egentligen vad era erfarenheter säger om detta. Oftast vet djuren bäst men ibland behöver dem lite hjälp på traven.

Tack på förhand.



Min dam är 9 månader och hon brumerar stundvis. Hon kan ligga och sova några dagar, uppemot en vecka, sen vaknar hon, äter ,skiter och är vaken nån/några dagar. Däremot så gräver hon inte ner sig, som många gör. Hon lägger sig på ett undangömt ställe på den kalla sidan

Hon sover nu, och har sovit i 3 dygn.

7
1
Bidoris:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att de väl ändå brumerar i naturen även sitt första levnadsår, eller??

Mvh
Magnus 


Har du någon sida där du har hittat den informationen som du kan länka? Jag har inte riktigt hittat något som tyder på att de brumerar så pass tidigt i livet, oavsett levnadssituation. Jag har endast hittat information om att de normalt sätt brumerar från 1-1.5 års ålder. Jag undrar mest hur era skäggisar har haft det med brumeringen.

5061
3824
Tropfrog:
Bidoris skrev:


Har du någon sida där du har hittat den informationen som du kan länka? Jag har inte riktigt hittat något som tyder på att de brumerar så pass tidigt i livet, oavsett levnadssituation. Jag har endast hittat information om att de normalt sätt brumerar från 1-1.5 års ålder. Jag undrar mest hur era skäggisar har haft det med brumeringen.



Jag har ingen erfarenhet av djuret själ. Så min kommentar bygger helt och hållet på ett logiskt resonemang. Det är ju någon form av miljöfaktor som triggar behovet att brumera. Denna faktor är med stor sannolikhet återkommande minst en gång om året i deras naturliga miljö. Så varför skulle ett ungt djur klara den påfrestningen som triggar de vuxna att brumera? Låter inte logiskt i mina öron.

Det borde dock gå att hitta källor om man bara använder det engelska språket när man söker. Oavsett om de brumerar eller inte sitt första år i naturen.

Mvh
Magnus 

7
1
Bidoris:
Jag har hittat lite information på nätet men även talat med en expert inom reptiler. Normalt sett brumerar de inte innan 1 års ålder just för den sakens skull att de helt enkelt inte har vuxit till sig och inte riktigt vet vad den håller på med. Sedan är det inte ovanligt att det händer. Det man ska ha koll på är hur länge bebisen dvalar, inte mer än tre månader. Då ska man försöka att "störa" bebisen någon gång varje dag tills den vaknar. Det som tydligen kan hända är att den helt enkelt somnar in. Deras kropp vet att den går på låg varv men ibland vet den inte hur den ska väcka sig själv på naturlig väg. Detta händer även i naturen. Därför bör inte skäggisar under 1 år dvala/brumera (dvs. Har man möjlighet att reglera värmen i terrariet bör man göra det för att det inte ska gå ned i temp på hösten.) För mig hjälpte det dock inte att reglera värmen. Hon skulle prompt ner i dvala. 

Jag fick även till svar att oftast är det inga problem. Om man håller lite koll så brukar det mesta lösa sig. I värsta fall kan veterinären ge preparat för att få igång kroppen. 

För övrigt så har Bidoris vaknat :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild