Vilken boa bör jag satsa på?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
12
Lehning:

Hej. Har nyligen fått upp ögonen rejält för Bci, är van sedan tidigare med Majs, kp mm (hade även en hog island några månader).
Nu till frågan: vilken Bci bör jag välja?  Tänkte en maxlängd runt 2m +/- ngt. Gärna en ljus variant, gärna med "lugnt" temperament (vet att det är individuellt) men ni kan väl dra mig i rätt riktning. Bör jag satsa på en spec lokalitet eller köra på en "kungsboa" på en mässa utan att direkt veta vad jag får? (finns ju massa korsningar hit och dit) Som sagt en lite mindre boa runt 2m-ish, gärna ljus som sagt och lugn. 

Hur är det med morpher och boa. Fastnat mkt för albino, sunglow. Är morpherna oftast bci eller bcc?  Kan ej så mkt om boa så ha lite överseende ;)

Tanken är att ev försöka mig på lite avel i framtiden

tar alla tips jag kan få :). Gärna tips på uppfödare här i Sverige, Skåne om det finns ngn ni vill tipsa om :)

// Tobbe


273
185
peter68:
Boa är i regel extremt lugna www.youtube.com/watch?v=Nld1XKMoAMs

B. imperator blir i regel inte mer än 2 m eller så. Bcc sägs ofta att bli runt 2,5 m, men jag tycker man bör vara räkna med att den kan bli 3 m, om det inte är specifikt mindre lokaliteter. Det finns bara en liten lokalitet så vitt jag vet. Venezuela. 1,5-2 m. Mitt råd är att se hur stora föräldrarna är.

Här är ett foto på en 6 år gammal hane, Venezuela: ball-pythons.net/forums/showthread.php?258627-Feliz-Venezuelan-quot-Dwarf-quot-BCC

Det finns inga Bcc-morpher. Det är ganska ologiskt med en Bcc-morph, eftersom det handlar om lokaliteter av en specifik underart. Bcc i fångenskap ser förmodligen inte ut exakt som de gör i vilt, tack vare selektiv avling.

När det gäller "Bci" (Boa [okänd art/lokalitet]) så spelar det ingen större roll. Bcc sägs vara ömtåligare. Jag har hört folk säga Bi kan vara defensiva. Andra säger att Bcc är defensiva. Jag hade inte brytt mig om vad folk säger om temperament.

Denna sida är bra: www.ichtyo-boidae.be/pure-locality-boa1.html
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild