Grön Anolis blir ej grön

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Amyalm:
Hej! Jag vet inte varför mina två anolis inte ändrar färg och blir gröna. Köpte de på reptilmässan i sthlm som var sist och då var de jätte fint gröna.
Bifogar bild på terrariet det är 45X45X60
Sprayar flera gånger om dagen, ger små syrsor, har en natural Light lampa och en vörmelampa. Vad gör jag fel? 

7
1
Amyalm:
De får även vitaminer men har ej sett de äta av det

5061
3824
Tropfrog:
Jag har inte jättemycket erfarenhet av arten, men två veckor är inte särskilt lång tid för en reptil att acklimatisera sig. Jag skulle ha tålamod en månad eller så till, men samtidigt noga gå igenom miljö och skötsel om det finns saker att förbättra.

MVH
Magnus

97
93
knotan:
Kolla temperaturen i terrariet. Gröna anolisar använder färgen ganska mycket för att reglera sin kroppstemperatur. Är de mörka hela tiden så kan det vara för kallt. Det kan ju också vara så att de fortfarande är nervösa och gömmer sig mycket på svalare platser i terrariet och därför inte blir gröna. Ser du dem framme solandes under dagen utan att bli gröna ska man kanske fundera lite på om något kan vara fel.

7
1
Amyalm:
Tropfrog skrev:
Jag har inte jättemycket erfarenhet av arten, men två veckor är inte särskilt lång tid för en reptil att acklimatisera sig. Jag skulle ha tålamod en månad eller så till, men samtidigt noga gå igenom miljö och skötsel om det finns saker att förbättra.

MVH
Magnus


Jo precis jag förstår att jag behöver ge det tid men nu har det gått 1 mån

7
1
Amyalm:
knotan skrev:
Kolla temperaturen i terrariet. Gröna anolisar använder färgen ganska mycket för att reglera sin kroppstemperatur. Är de mörka hela tiden så kan det vara för kallt. Det kan ju också vara så att de fortfarande är nervösa och gömmer sig mycket på svalare platser i terrariet och därför inte blir gröna. Ser du dem framme solandes under dagen utan att bli gröna ska man kanske fundera lite på om något kan vara fel.


Ja dom är framme på dagarna och jagar mat samt solar, men får försöka öka tempen kanske sätta värme att på ena sidan? 

7
1
Amyalm:
Amyalm skrev:


Jo precis jag förstår att jag behöver ge det tid men nu har det gått 1 mån

Oj resten av inlägget kom inte med. Tänkte att jag får prova öka värmen i tanken och sätta upp grenar närmre taket

5061
3824
Tropfrog:
Innan du ökar värmen så bör du mäta vad du har idag. Det finns gränser både upp och ner.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild