Gummifötter under plastbytta med värmematta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
Josefine_p:
Jag kommer få hem min majsorm inom kort och har snart byggt klart hennes hem. Problemet är att jag vill undvika så mycket eldfaror som möjligt, och att ha värmemattan mellan trämöbel och plastbyttan gör mig nervös. 

Jag läste nånstans att det går fint att stadigt tejpa fast mattan på undersidan av boet, och sätta fast gummifötter på undersidan också, så att mattan inte rör vid någonting under. 

Har någon här gjort liknande eller tror att det är en fungerande idé? 

101
91
Trypto:
Antar att du kommer använda en termostat till din värmematta? Det bör ju eliminera den största brandrisken.

Finns förstås alltid en liten risk att termostaten går sönder så att mattan ändå blir överhettad, men då bör ju säkringen gå. Är du orolig för att det ändå ska hinna förstöra träytan skulle jag nog placera hela paketet på exempelvis ett billigt liggunderlag eller liknande, mest för att det är enklast. Fötter kan ju också fungera men det ventilerar ju hela grejen också så det beror på vilken värme du vill ha, i relation till mattans storlek/kapacitet, antar jag.

12
1
Josefine_p:
Ja exakt! Har en "small" storlek i ZooMed värmematta med en termostat rekommenderad av säljaren på herpers choice, som sa att en typ av säkring fanns med i den. 

Jag antar att om hela grejen ventileras med fötter så måste mattan värmas upp mer då? Själva elpriset är jag nog inte så orolig över, men ska se över valet av liggunderlag också. Får leta efter något som tål värme. 

12
1
Josefine_p:
Jag kanske tar korkunderlägg 

101
91
Trypto:
Josefine_p skrev:


Jag antar att om hela grejen ventileras med fötter så måste mattan värmas upp mer då? Själva elpriset är jag nog inte så orolig över, men ska se över valet av liggunderlag också. Får leta efter något som tål värme. 


Ja, eller, det krävs ju mer av mattan för att komma upp i rätt temperatur då, tänker mest att risken finns att mattan inte pallar att värma upp burken tillräckligt om allt för mycket värme får smita iväg på undersidan. Men det är ju bara att prova sig fram och se vad som funkar. Så länge man har termostat behöver man inte vara speciellt orolig för någon brandfara i alla fall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild