Rengöra sandmatta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
HighlandJon:
Hejsan! 
Jag har bestämt mig för att införskaffa en skäggagam och försöker ta reda på så mycket som möjligt för att skapa en så pass bra miljö som möjligt för ödlan. 

Min direkta fråga är då hur man ska rengöra en kommersiellt köpt sandmatta? Jag tänker att det är det lämpligaste substratet åtminstone innan den är gammal nog att brumera. Jag tänker att jag får skölja av mattan i duschen med jämna mellanrum men förstår att jag gärna ska rengöra med något antiseptiskt som inte lämnar farliga rester för skäggisen. Hur gör ni som har lite erfarenhet? Vad använder ni osv?

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Skäggagamen behöver ju ett substrat som den kan gräva i, även juveniler. Jag har en tjej på 9 månader och hon har haft ett substrat som är 50% sand och 50% torv eller kaktusjord ogödslad.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
HighlandJon skrev:
Hejsan! 
Jag har bestämt mig för att införskaffa en skäggagam och försöker ta reda på så mycket som möjligt för att skapa en så pass bra miljö som möjligt för ödlan. 

Min direkta fråga är då hur man ska rengöra en kommersiellt köpt sandmatta? Jag tänker att det är det lämpligaste substratet åtminstone innan den är gammal nog att brumera. Jag tänker att jag får skölja av mattan i duschen med jämna mellanrum men förstår att jag gärna ska rengöra med något antiseptiskt som inte lämnar farliga rester för skäggisen. Hur gör ni som har lite erfarenhet? Vad använder ni osv?



Att använda matta till en skäggis är olagligt i Sverige.
Enling L80 MÅSTE de ha ett grävbart substrat. En 50/50 blandning av sandlådesand och solmull fungerar kanon.

2
1
HighlandJon:
Flyers90 skrev:



Att använda matta till en skäggis är olagligt i Sverige.
Enling L80 MÅSTE de ha ett grävbart substrat. En 50/50 blandning av sandlådesand och solmull fungerar kanon.

Bra att jag frågade antar jag.

Tack för era svar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild