LP som inte äter / Är detta en LP?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
lookcloser:
Hej, jag har en Lasiodora parahybana som bara ätit en (1) syrsa sedan förra året. Testar ibland med att ge en syrsa men hon är antingen ointresserad eller gör utfall mot den (men hugger inte). Jag har hört att den här arten ska äta som hästar, förutom innan de ska ömsa. Men min LP visar inga tecken på att vara på väg att ömsa, hon ser exakt likadan ut som för ett år sedan. Jag börjar undra om det verkligen är en LP jag har, eller om det är en Grammostola porteri eller nåt. Eller kan LP:or verkligen matvägra så länge som min har gjort?

Här är en bild på henne:


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
lookcloser skrev:
Hej, jag har en Lasiodora parahybana som bara ätit en (1) syrsa sedan förra året. Testar ibland med att ge en syrsa men hon är antingen ointresserad eller gör utfall mot den (men hugger inte). Jag har hört att den här arten ska äta som hästar, förutom innan de ska ömsa. Men min LP visar inga tecken på att vara på väg att ömsa, hon ser exakt likadan ut som för ett år sedan. Jag börjar undra om det verkligen är en LP jag har, eller om det är en Grammostola porteri eller nåt. Eller kan LP:or verkligen matvägra så länge som min har gjort?

Här är en bild på henne:


Det är ingen LP. Tippar på Grammostola rosea, kanske en porteri. Ingen aning om hur man skiljer dom. Grammostola är kända för att matvägra massa, och ja LP äter som hästar. 

Grammostola vill ha det torrt, medans LP vill ha rätt fuktigt i luften, men ej blött substrat, ett misstag många (och jag) gjort även om det ej är farligt för den. 

19
3
lookcloser:
Hur ser man säkert om det är en grammostola? På de bilder jag ser på google har både rosea och porteri lite rosaaktig framkropp medan benen är brunare, min är samma bruna färg överallt, möjligen med en hint av rosa. Lite svårt att fånga på foto.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
lookcloser skrev:
Hur ser man säkert om det är en grammostola? På de bilder jag ser på google har både rosea och porteri lite rosaaktig framkropp medan benen är brunare, min är samma bruna färg överallt, möjligen med en hint av rosa. Lite svårt att fånga på foto.

Jag kan inte säga en viss detalj, men googla på båda och sätt kroppsformen brevid varandra, jättetydligt för mig. Tonerna kan variera, vara tydligare hos en nyömsad och vissa har det inte.
Jag har erfarenhet av båda arter och sett dom "in person" många gånger.

19
3
lookcloser:
Har svårt att se skillnad på kroppsform, men jag har lagt märke till att min spindel har en "mirror patch" som LP verkar sakna. Grammostola porteri har en sån patch på de flesta bilder. Om dessutom du säger att det är en Grammostola så kan jag nog anta att det är så. Jag övertog spindeln från en person som sade att det var en lasiodora parahybana men har alltid tvekat lite när jag jämfört med bilder. Kul, för jag har alltid velat ha en Grammostola :)

1275
1724
Falk:
G. rosea har länge sålts som G. porteri och vice versa. Jättesvårt att skilja mellan dessa.

47
9
Avicularia:
Tarantulas kan fasta i långa perioder. Försök att mata en gång i veckan :)

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Avicularia skrev:
Tarantulas kan fasta i långa perioder. Försök att mata en gång i veckan :)


Ska man verkligen mata djur som naturligt fastar i långa perioder varje vecka? Lät ju riktigt mycket tycker jag :-) 

Skulle tro att våra grammostolas hemma äter några enstaka gånger per säsong. Alltså några insekter per år. 

47
9
Avicularia:
Jonas_ skrev:


Ska man verkligen mata djur som naturligt fastar i långa perioder varje vecka? Lät ju riktigt mycket tycker jag :-) 

Skulle tro att våra grammostolas hemma äter några enstaka gånger per säsong. Alltså några insekter per år. 


Jag brukar försöka med att droppa vatten från en sån där pump man rensar öronvax med. Oftast när dom är hungriga går dom till attack mot vibrationerna vattnet gör av sig

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Avicularia skrev:


Jag brukar försöka med att droppa vatten från en sån där pump man rensar öronvax med. Oftast när dom är hungriga går dom till attack mot vibrationerna vattnet gör av sig


Min poäng var mer att djur som naturligt har långa matuppehåll/fastar i naturen kanske inte ska erbjudas mat varje vecka. Räcker antagligen med några gånger per år.. 

Det är ju jättevanligt med övermatade djur, speciellt inom våran hobby men även generellt sett till husdjur. 

Min oro är att nybörjare läser detta och sen tror att arterna ska erbjudas mat varje vecka. När dom då inte äter blir dom oroliga i onödan :) Så menar jag. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild