Mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

79
11
Linblo939:
Hej, vad är lättast att mata med till ödlor grönsaker eller insekter

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Det beror helt på vilken art. Det finns de som bara ska ha insekter och då kan det vara väldigt svårt att ge grönsaker ;) och tvärtom.

79
11
Linblo939:
Om vi gemför dabbagam och leopard gecko vilket är knepigast

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Jag skulle säga att det är en smaksak. Jag föredrar att mata med inskekter då det är roligt att se djuren jaga. Men skulle jag skaffa en ödla som bara käkar grönsaker så är det okej för mig. Jag tycker nästan att det är enklare att mata med insekter då jag bara slänger in till mina ödlor och slipper hacka grönsaker.

79
11
Linblo939:
Ok, tack

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Linblo939 skrev:
Om vi gemför dabbagam och leopard gecko vilket är knepigast

Jag skulle säga dabbagamen lätt.
Dels den almäna budgeten. Tusen kronor för en leopardgecko skulle jag få ihop allt utom terrariet i sig, och det enda som ska bytas ut är typ substratet och om du köper insekter (vilket dock inte är så ekonomiskt, lättare och billigare att odla själv). Medans dabbagamen är likt skäggagamen väldigt dyr i drift, snarare ett par tusen per år.

Sedan det med maten så bör de med grönsaker ha så varierad diet, att det kan bli krångligare. Och grönsaker (som bör vara ekologiska, vet inte exakt huruvida ödlor skadas av besprutning men jag hade inte gjort det) är nog dyrare om du inte som jag bor på landet och har egen grönsaksodling.

Jag citerar från skötselrådet på Marockoansk dabbagam "Dabbagamer klassas inte som en av de lättaste reptilerna och rekommenderas inte som nybörjarödla. Dock anser jag att du med ett starkt intresse, goda förberedelser och är bra påläst utan problem skulle kunna ta dig an ett av dessa vackra djur även om du inte haft ödlor tidigare"

79
11
Linblo939:
Ok, tack, det är skäggagam jag är ute efter
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild