Hjälp med belysning till teju

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
31
Engel1991:
Hej, 

 

Jag har byggt ett terrarium på 150x80x60 till min argentinska teju och har en fråga angående belysningen. Är något som jag undrar över till min ackie och framtida soldyrkande reptiler.

Jag kommer ha en full spectrum HID lampa på solplatsen som ger värme, ljus, UVB, UVA (RepTech eller SolarRaptor) och undrar då om detta räcker för att möta UV kraven för tejun (och ackie) då jag tänkt ha ett T8 led lysrör som går över hela toppen för enbart synligt ljus.

Räcker det med värmeplatsen som ger UV ljus? tänker mest ha det såhär då djuren ligger och solar sig 99% av tiden ändå och får inte uttnyttjat UV ljuset från ett lysrör då dom som sagt ligger på solplatsen majoriteten av tiden. Och att lysröret måste vara så närma "marken" för att kunna bidra med nåon nämnvärd UV strålning ändå, Och att tejun älskar att klättra på saker gör det inte bättre heller med tanke på avståndet haha.

Tack på förhand, uppskattar hjälp

Mvh

Christian

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Hej! 

Med risk för att upplevas som tjatig så vill jag belysa en tråd som jag gjorde ett utförligt utlägg i gällande just belysning, dock för Pogona vitticeps, skäggagam.

Länk till tråd: www.terrariedjur.se/forum/thread/9498/1/

Länkarna som jag personligen rekommenderar dig att läsa finns på sida 1.
Mitt utlägg finns på sid 2. 

Mvh
Niklas

66
31
Engel1991:
NellyNiklas skrev:
Hej! 

Med risk för att upplevas som tjatig så vill jag belysa en tråd som jag gjorde ett utförligt utlägg i gällande just belysning, dock för Pogona vitticeps, skäggagam.

Länk till tråd: www.terrariedjur.se/forum/thread/9498/1/

Länkarna som jag personligen rekommenderar dig att läsa finns på sida 1.
Mitt utlägg finns på sid 2. 

Mvh
Niklas



Hej och tack,  har läst igenom dom du tipsade om. 

Så om jag förstår det rätr och kör dubbelt lysrörsarmatur där 1 är UVB 10.0 solarRaptor och 1 är 6500k för ljus  samt en HID på solplats gör värme, och UV så skall det täcka allt? 

Mvh
Christian 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Engel1991 skrev:



Hej och tack,  har läst igenom dom du tipsade om. 

Så om jag förstår det rätr och kör dubbelt lysrörsarmatur där 1 är UVB 10.0 solarRaptor och 1 är 6500k för ljus  samt en HID på solplats gör värme, och UV så skall det täcka allt? 

Mvh
Christian 


Hej! Det var så lite så. Lycka till!

Jag tycker det låter vettigt. Då har du kombinerat en rad olika alternativ, alla avsedda för sitt specifika ändamål
Vad har du för höjd på armaturen från marken, på ett ungefär? Har du mätt tempen på solplatsen? 

Mvh
Niklas

66
31
Engel1991:
NellyNiklas skrev:


Hej! Det var så lite så. Lycka till!

Jag tycker det låter vettigt. Då har du kombinerat en rad olika alternativ, alla avsedda för sitt specifika ändamål
Vad har du för höjd på armaturen från marken, på ett ungefär? Har du mätt tempen på solplatsen? 

Mvh
Niklas


Uppskattar hjälpen! 

Grymt! 
Det är som sagt ett nytt terrarium på 150x80x60 som jag skall ha till min teju, så har inte satt ihop allt än,  men lysrören kommer va ca 30-40cm från marken då terrariet är 60cm högt men kommer ha ca 20cm bottensubstrat och sen bygger ju armaturet ca 5cm.  Jag hade tänk en solarRaptor lysrörsarmatur men dom har bara för singel så blir en dubbel från "glomat" istället. 

Temperaturen på solplatsen kommer jag ha ca 40 på hade jag tänkt,  kommer ha en reptech mercury vapor 100w där. 

Mvh
Christian 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild