Trynsnok, matning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Krissty:
Hej, funderar på att skaffa en trynsnok, detta blir då min första orm, men har andra reptiler hemma så som ögonfransgeckos, leopardgeckos, rysk steppsköldpadda samt vattenagamer. 
Men då jag inte matat dessa med möss innan så undrar jag lite hur det går med matningen.
Jag är helt okej med att mata med möss, men om jag skaffar en juvenil, hur ofta, samt hur stora skall mössen vara vid matning? Jag förstår att jag skall mata dem med pinkies när de är små, men äter de fullvuxna möss som adulta? I och med att trynsnokar är så pass små i sin storlek.
Hur många möss bör en adult/juvenil äta? samt hur ofta?
Tacksam för alla tips som jag får av er som har/ har haft trynsnok!


PS: Jag har läst på om arten, men frågar utifrån eran erfarenhet :) 

45
12
Lehning:
Hej. Kul att du fått intresse för dessa speciella individer :). Vad gäller juveniler, så är det precis som du säger pinkisar. 1st 1-2g pinkisar i början, sen kan man öka antalet pinkisar/mat-tillfälle. Jag matade 2ggr i veckan. Ca var 3e dag. De har bra ämnesomsättning och bör matas oftare än "andra ormar" (i min mening). Vuxna honor brukar matas vad jag förstått ca 1-2ggr i veckan med vuxna möss/rått-fuzzys,  hanarna 1gång i veckan med mindre möss/fyzzys (blir mkt mindre än honorna).  Har bara haft juveniler tidigare, och kommer få hem 2 nya om en vecka. Så detta är bara MIN BILD av mat till hogs, som jag kommer köra efter.

:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild