Morelia viridis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
10
1
Bigmacc:
asså jag har köpt en liten träd pyton på 5 månader som är ett helvete att mata, ska jag mata den så måste jag släppa pinkin i exakt samma sekund som sen hugger för annars så tar den inte musen, alltså den biter inte sig fast, o just nu på senaste så visar den intresse men sen skiter i de, ska man behöva tvångsmata eller vad gör man? 

Tacksam för svar

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Tvångsmata bör man ju undvika eller helst inte hålla på med alls, tycker jag. Hur länge har du haft den osv? Låter iaf som du fått i den mat nångång.. Eller när åt den sist? Bild på boendet skadar inte heller :-) 

Men det bästa rådet är antagligen att låta den vara helt ifred. Längre uppehåll mellan matförsöken också, hur ofta provar du?

Många pytonormar äter på sena kvällar och nattetid så då bör man mata dom, hur gör du där? 

Vi behöver mer information kring skötsel och liknande :-) 

Men tålamod brukar alltid vara bättre än tvångsmatning, definitivt!

Med ormar som inte äter ska man i första hand tänka till om ormens miljö och omgivning, där brukar ofta problemet ligga. Alternativt hur man själv gör kring ormen och dess boende. Stressrelaterat är vanligast. Sjukdom brukar det mycket sällan handla om.

Medlem i SkHF
10
1
Bigmacc:
Jonas_ skrev:
Tvångsmata bör man ju undvika eller helst inte hålla på med alls, tycker jag. Hur länge har du haft den osv? Låter iaf som du fått i den mat nångång.. Eller när åt den sist? Bild på boendet skadar inte heller :-) 

Men det bästa rådet är antagligen att låta den vara helt ifred. Längre uppehåll mellan matförsöken också, hur ofta provar du?

Många pytonormar äter på sena kvällar och nattetid så då bör man mata dom, hur gör du där? 

Vi behöver mer information kring skötsel och liknande :-) 

Men tålamod brukar alltid vara bättre än tvångsmatning, definitivt! 



Ja tvångsmatning vill jag undvika, jag har haft den sen den 24e augusti, den har ätit en gång, som sagt den är skit jobbig o mata eftersom jag måste tima när den hugger o jag måste släppa.förra veckan så provade jag o så högg den 4 gånger men eftersom jag inte hann med att släppa musen samtidigt så gav den upp, jag har nog bara haft 3 dagars uppehåll med o prova, egentligen ska de gå en vecka. Jag matar alltid när de är natt/ släckt i hela lägenheten, o jag låter den vara, hanterar inte den eller pillar på den alls, se äe mer ett display djur. O den bor i en liten typ jula box, alltid fuktigt handdukspapper i botten. Graderna är 29-29,5

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Jag tror du provar alldeles för ofta och mycket, utan att kritisera dig. Personligen matar jag inte juveniler ens varje vecka, finns ingen anledning för dom att växa snabbt :-) 

Och om jag tänker rätt så har du väl inte ens haft den 1månad? :-D och den har ätit redan, så något problem existerar inte ;-) ta det lugnt. 

Medlem i SkHF
10
1
Bigmacc:
Nej kanske inte, man har bara hört så mycket rykten om dessa ormarna hur könsliga dom är, verkar inte tåla något o dom är så små som juveniler, så antar att jag nojjar i onödan

8
7
Hemulen:
Bigmacc skrev:
asså jag har köpt en liten träd pyton på 5 månader som är ett helvete att mata, ska jag mata den så måste jag släppa pinkin i exakt -samma sekund som sen hugger för annars så tar den inte musen, alltså den biter inte sig fast, o just nu på senaste så visar den intresse men sen skiter i de, ska man behöva tvångsmata eller vad gör man? 

Tacksam för svar


Hej!

Du skriver att den inte biter fast i bytet när du försöker mata den. För mig låter det som att den hugger av defensivitet. 

Det stämmer att juveniler (och GTP överlag) kan vara lite känsliga, men de är mer känsliga för övermatning än motsatsen. Håller med Jonas_ - tvångsmatning är definitivt inte aktuellt, inte på en 5 månader gammal chondro. De är väldigt ömtåliga, och risken är stor att den skadas. Låt den vara typ en vecka mellan matningsförsöken istället, skulle jag säga.

Sen undrar jag hur det är med inredning i burken. Finns det växter (plast eller riktiga) och sånt som gör att ormen kan känna sig trygg? De är ju display-djur, absolut, men de behöver samtidigt ha lite lövverk och dylikt för att de inte ska känna sig för exponerade, och bli stressade av det. 29-29,5 grader på varma sidan, eller? Det låter i sin ordning, men finns det gradient så att ormen kan temperaturreglera? Hur är det på kalla sidan? 

Du har kanske redan prövat detta, men jag har funnit att man måste se till att maten är ordentligt uppvärmd för att de ska äta. Sannolikheten att den visar intresse för något som håller vanlig rumstemperatur är ganska låg. Det är bättre om bytet håller en temperatur på 36-40 grader. Man kan även pröva att göra ett litet hål i huvudet på pinkien; lukten av blod kan bidra till att trigga matresponsen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

4
1
anettelindstedt:
Hej!

Håller med vad som blivit sagt i tidigare kommentarer. Vi hade också problem med vår trädpytonunge när vi fick honom och han åt sitt första mål efter 1 månad hos oss. Vi prövade kycklinglukt på mössen i början och det fick igång honom ordentligt så det går ju alltid att pröva på. Efter han sen kom igång så hans ätande varit helt utan problem och han äter varje mål som erbjuds

Medlem i SkHF
10
1
Bigmacc:
Hemulen skrev:


Hej!

Du skriver att den inte biter fast i bytet när du försöker mata den. För mig låter det som att den hugger av defensivitet. 

Det stämmer att juveniler (och GTP överlag) kan vara lite känsliga, men de är mer känsliga för övermatning än motsatsen. Håller med Jonas_ - tvångsmatning är definitivt inte aktuellt, inte på en 5 månader gammal chondro. De är väldigt ömtåliga, och risken är stor att den skadas. Låt den vara typ en vecka mellan matningsförsöken istället, skulle jag säga.

Sen undrar jag hur det är med inredning i burken. Finns det växter (plast eller riktiga) och sånt som gör att ormen kan känna sig trygg? De är ju display-djur, absolut, men de behöver samtidigt ha lite lövverk och dylikt för att de inte ska känna sig för exponerade, och bli stressade av det. 29-29,5 grader på varma sidan, eller? Det låter i sin ordning, men finns det gradient så att ormen kan temperaturreglera? Hur är det på kalla sidan? 

Du har kanske redan prövat detta, men jag har funnit att man måste se till att maten är ordentligt uppvärmd för att de ska äta. Sannolikheten att den visar intresse för något som håller vanlig rumstemperatur är ganska låg. Det är bättre om bytet håller en temperatur på 36-40 grader. Man kan även pröva att göra ett litet hål i huvudet på pinkien; lukten av blod kan bidra till att trigga matresponsen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!



Tjena! Nej de är inte ett defensivt bett, för när jag lyckas släppa musen o tima de hela så drar den musen till sig och stryper, men får den motstånd så skiter den i de, av uppfödaren skulle jag hålla en temperatur på 29-29,5 i hela burken, burken är så pass liten så de går inte att reglera en kall eller varm sida o den skulle vara där i ungefär 2 månader till, jag har hållt på med ormar o dyligt i ca 5-7 är, men aldrig haft en sånhär pass liten orm eller en trädlevande reptil för den delen, men som sagt, jag ska vänta tills nästa helg med o försöka mata, funkar inte de så ska jag prova kyckling knepet, vet att dom kan vara svåra o mata men de är väl jag som äe nojjig, men de är just de att den inte biter sig fast i musen om jag inte släpper som gör de hela svårt, men tack för svar!

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Min erfarenhet av små trädpyton ungar och även andra pyton bebisar, är att du inte ska släppa musen. Låt den hugga sej fast och stå blixtstilla med tången tills den drar bytet till sej och kramar sej fast. Släpp sen väldigt försiktigt  Inga snabba hastiga rörelser och sen smyg iväg och låt den äta ifred.

Lycka till
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild