Färska grenar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
8
Vidja:

Hej på er! Har 2 funderingar. Har letat och läst flera trådar om det här med att plocka grenar och rötter utifrån till sitt terrarium. Dock har jag inte sett något om färska grenar.

Det jag undrar är om det går att kapa grenar direkt från trädet och stoppa in i terrariet direkt? Eller bör man låta de dö och torka först? Rent spontant känns det som att det inte borde spela någon roll. Förutom att färsk rönn luktar ganska kraftigt. Har tillgång till rönn, hägg och eventuellt lönn att kapa från vilket kändes trevligare än det jag hittat idag.

Var ut i skogen idag för att letade, finns mest bara tall och gran här uppe i norr dött efter avverkning. Och det går ju inte trots att tallgrenar ser så mycket mer intressanta ut.

Det jag hittade var björk. Dock var i princip allt så långt gånget att det ramlade i bitar bara man tittade på det. Hittade några stammar från små björkar och några grövre grenar som såg lite bättre ut, inte lika porösa. Men inte helt mysiga under den bark som satt kvar. Och dessutom hittade jag en trevlig liten björkstubbe med övre delarna av rötterna kvar som låg halvt ner i mossen. En hel del vitt och luddigt på den som gör att jag oroar mig för svamp eller mögelsporer.  Skalade av all bark iallafall då jag kom hem med den, dock är själva träet väldigt poröst, kan lätt ta sönder själva stubben och undersidan med fingrarna om jag skulle vilja. Är något sådant olämpligt att sätta in eller är det bara att det ruttnar sönder väldigt snabbt så man får byta ut det ganska snart? Har ingen aning om var man ska dra linjen då det kommer till nedbrytning av grenar som legat på backen i några år.

Ska inreda ett terrarium för en ögonfransgecko, så kommer vara hög luftfuktighet. (kommer köra bioaktivt)


102
100
jonnyake:
Hej,

Jag stoppade in färska äppelträdsgrenar i ett regnskogsterrarium en gång, jag hade inga andra problem än att mina daggeckos vägrade använda dom. Därför plockade jag ur dom efter bara någon vecka. Som du skriver kan färska ggrenar lukta ganska starkt, och man får väl tänka lite hur man själv upplever starka dofter i små utrymmen som enskilda rum eller liknande.

Jag skulle personligen inte göra om detta, att stoppa in färska grenar i ett terrarium. Om du bor i villa kanske du har en vind? Om du plockar ner grenar nu under hösten kan du låta dom ligga på vinden och torka ordentligt fram till i vår, sedan kommer dom att fungera klcokrent i ett terrarium. Det är min rekommendation.

MVH Jonny

5096
3865
Tropfrog:
En rutten stubbe nu på sensommaren är säkert bra om du vill studera insekter. Man vet aldrig vad som kläcks. Den är garanterat full av ägg och larver från massa olika.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Färska grenar från lövträd är generellt inga problem och kan egentligen kapas av och stoppas in direkt i terrariet, räcker att borsta bort lite skit utvändigt, om man vill :-) 

Dock är dött träd betydligt snyggare i min mening, men det är såklart en smaksak och högst individuellt :-) 

Ruttna stubbar och liknande är alldeles säkert fulla av diverse insekter, larver och ägg. Så man är medveten om det iaf, precis som Magnus skriver. Dock är många insekter nyttodjur i terrarium. Bara myror du definitivt bör akta dig för. 

18
8
Vidja:

Jag föredrar dött trö jag med. :) Men det tar ju lite tid om man ska vänta på sånt.

Är det inget som är farligt så bryr jag mig inte om att få in diverse kryp, bara det inte blir snigelinvasion eller dylikt. Men jag skippar nog roten, såg ingenting som rörde sig i den ens under barken men finns säkert massor med ägg i den. Särskilt som själva stubben visade sig vara väldigt porös. Får väl köra på de bitar jag hittade som kändes mer solida och leta vidare. Kanske kapa lite rönn och hägg och ställa i förrådet över vintern. :)

Tack för svaren hörrni!


2966
1645
Hoggaforfan:
Torkat dött trä håller bättre

18
27
BengtO:
Använder nästan uteslutande döda tallgrenar i mina regnskogsterrarier. Gjort så i +20 år. 

18
8
Vidja:
BengtO skrev:
Använder nästan uteslutande döda tallgrenar i mina regnskogsterrarier. Gjort så i +20 år. 


Det är ju intressant då det alltid avråds att använda tall. Det är lätt att hitta gamla riktigt ihoptorkade tallgrenar men jag skulle nog vara för paranoid för att använda det.

5096
3865
Tropfrog:
Vidja skrev:


Det är ju intressant då det alltid avråds att använda tall. Det är lätt att hitta gamla riktigt ihoptorkade tallgrenar men jag skulle nog vara för paranoid för att använda det.


Jo, jag tänkte det samma. Men nu är Bengt en av Sveriges mest erfarna dendrobatister. Med 20 års erfarenhet av döda tallgrenar borde det vara safe.

Jag vet att jag lärde mig på överlevnadsutbildning för sisådär 25 år sedan att gamla tallstubbar var bästa tändhjälpmedlet för lägereld. Detta för att allt terpentin lagras i roten och går in mot mitten när ytterkanten murknar. Med den kunskapen borde gamla grenar vara ok. Färska grenar däremot blöder klibbig terpentinhaltig kåda. Det borde vem som helst som tar i dem förstå att det inte är lämpligt.

Såå, en viss försiktighet bör nog ändå tas när man rekommenderar nybörjare just tall. Med lite sunt förnuft så borde risken vara mycket låg.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild