S lateralis ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

108
113
GOONI:
Ska jag låta äggen ligga kvar hos dom vuxna eller är det bättre att plocka dom? Om man vill att dom ska kläckas. Om man ska plocka bort dom, hur ska jag då förvara dom bäst? 

256
35
huckerby:
GOONI skrev:
Ska jag låta äggen ligga kvar hos dom vuxna eller är det bättre att plocka dom? Om man vill att dom ska kläckas. Om man ska plocka bort dom, hur ska jag då förvara dom bäst? 


Mina ligger kvar. Rumstemp
kläcks väldigt mkt

108
113
GOONI:
Hur lång tid tar det för äggen att kläckas (I rumstemperatur)?
Om jag vill prova plocka bort några, hur ska jag förvara dom då?
Med eller utan bottenmaterial, torrt eller fuktigt?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Anledningen till att man plockar bort dom är, som jag förstår det, för att man vill ha lätt att hitta ungar att ge och ha storlekarna för sig. Dock har jag för mig att åtminstone dubia producerar mer ungar om det finns nymfer i eftersom det då finns konkurrens så de måste föröka sig. Bör vara samma med ryssar så jag hade gjort både och.

28
12
ontheprowl:
Hur många vuxna har du i avelslådan? Jag har ca 150 där och jag rensar nymfer ca varannan vecka genom att sila genom en hink med borrhål i botten. Flyttar över ägg till nymflådan i samband med det men orkar inte vara för petig eftersom det bara kommer nya hela tiden. Vanligtvis är det nya nymfer i avelslådan redan dagen efter rensning.

Kläckningen är lite trög i början, kan ta ett par tre veckor från första äggkapslarna till det kommer nymfer, men när det väl börjar blir det snabbt ohanterligt mycket :)

I min nymflåda har jag äggkartonger och toarullar med vermiculit i botten, ett fat vattenkristaller, ett fat torrmat och så sprider jag ut frukt och grönt på kartongerna. De älskar rå potatis. Brukar köra lite mer äggkartong hos lateralisnymferna eftersom det blir så många. Orkar inte stapla snyggt hos dem utan klipper små bitar och öser ner huller om buller i en djup 15-liters jula-hink med ventilation i locket.

Jagh alltså både nymfer och ägg ganska torrt. Har 23 grader i terrarierummet och takventilation samt vermiculit gör att miljön är torr i nymfhinken. Det gör att jag får fylla på vattenkristaller lite oftare men miljön håller sig fräsch längre och jag slipper gärna städa hos tusentals nymfer. På det här sättet håller sig hinken fräsch tills det är dags för dem att flytta vidare till foderkolonierna. En jula-hink rymmer 4-5 rensningar, dvs, jag påbörjar en ny nymfhink cirka var åttonde-tionde vecka.

108
113
GOONI:
ontheprowl skrev:
Hur många vuxna har du i avelslådan? Jag har ca 150 där och jag rensar nymfer ca varannan vecka genom att sila genom en hink med borrhål i botten. Flyttar över ägg till nymflådan i samband med det men orkar inte vara för petig eftersom det bara kommer nya hela tiden. Vanligtvis är det nya nymfer i avelslådan redan dagen efter rensning.

Kläckningen är lite trög i början, kan ta ett par tre veckor från första äggkapslarna till det kommer nymfer, men när det väl börjar blir det snabbt ohanterligt mycket :)

I min nymflåda har jag äggkartonger och toarullar med vermiculit i botten, ett fat vattenkristaller, ett fat torrmat och så sprider jag ut frukt och grönt på kartongerna. De älskar rå potatis. Brukar köra lite mer äggkartong hos lateralisnymferna eftersom det blir så många. Orkar inte stapla snyggt hos dem utan klipper små bitar och öser ner huller om buller i en djup 15-liters jula-hink med ventilation i locket.

Jagh alltså både nymfer och ägg ganska torrt. Har 23 grader i terrarierummet och takventilation samt vermiculit gör att miljön är torr i nymfhinken. Det gör att jag får fylla på vattenkristaller lite oftare men miljön håller sig fräsch längre och jag slipper gärna städa hos tusentals nymfer. På det här sättet håller sig hinken fräsch tills det är dags för dem att flytta vidare till foderkolonierna. En jula-hink rymmer 4-5 rensningar, dvs, jag påbörjar en ny nymfhink cirka var åttonde-tionde vecka.


Köpte ca 1000 st på reptilgrottan och det var mängder med äggkapslar med där. Men eftersom alla var vuxna individer och jag skulle vilja mata med några nymfer på ett lätt sätt, så tänkte jag plocka bort dom flesta kapslarna.

Jag använder en  www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringslada-662050/ med mängder med äggkartonger.

Har provat att flytta kapslar en gång innan men det hände ingenting med dom. Trodde inte man kunde misslyckas med kackerlackor....haha

108
113
GOONI:
Flyttade 40 kapslar till en burk med vermiculit. Får hoppas det blir något av dom.

28
12
ontheprowl:
GOONI skrev:
Flyttade 40 kapslar till en burk med vermiculit. Får hoppas det blir något av dom.

Bara vermiculit? Om du ser dem börja skrumpna är det för torrt. För mig räcker det med nymfkiss, vattenkristaller och grönsaker för att kapslarna ska klara sig. Helt snustorrt tror jag inte funkar. Ledsen om det vart otydligt :)

108
113
GOONI:
Har fuktigt i ena änden
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild