Favoritormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

49
47
Dangernoodle:
Hej,
I det här inlägget skulle jag villja få reda på era favoritormar och nu menar jag inte enbart vilken som man tycker är vackrast (dock har väl det med saken att göra) utan vilken orm som har varit mest givande för er som ägare. Så att jag kan få lite tipps i framtiden på intressanta arter.

Med vänliga hälsningar Nils

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Aldrig ägt någon men några av mina favoriter som jag interagerat med i djuraffär där jag jobbat gratis etc. är mjölksnokar (särskilt honduras), kungsboa (inte så aktiv men sjukt mäktiga och gillar sydamerikanska djur av någon anledning) och har alltid gillat djungelrutputon men har ingen erfarenhet alls mer än att bevittna matning av en individ... Men har inte sett så mycket av helheten av att ha arterna och så.

8
7
Hemulen:
Jag måste ju ange afrikansk hussnok som min favorit, eftersom det är den art jag håller ;) Tycker att de är väldigt underskattade! Visst, det är ytterligare en brun orm och de finns inte i en massa olika morfer jämfört med exempelvis majsormen (med undantag för t.ex. albino och hypo). MEN...

- De är oftast väldigt trevliga i temperamentet.
- De älskar mat, vilket innebär att man som nybörjare oftast slipper ångesten med en orm som inte äter.
- De håller sig till en behändig storlek livet igenom.
- De är tåliga och lätta att sköta om (i princip kan man sköta dem på samma sätt som en majsorm).
- De är, enligt min erfarenhet, inte lika snabba och nervösa som snokar tenderar att kunna vara när man ska hantera dem.
- För att vara så små, är de förvånansvärt uppmärksamma och - om man så vill - "smarta". Precis som snokar, och till skillnad från boor och pytons, förlitar de sig relativt mycket på synen.
- De är aktiva när de väl är vakna (kvälls- och nattetid främst), och jagar runt både på marknivå och uppe bland grenar och lövverk om man erbjuder dem det.

Andra arter som jag inte haft, men som verkar spännande är de ur antaresia-släktet (främst fläckpyton). Även djungelrutor verkar intressanta.

378
340
Silvetaz:
Mina Favoriter

Gonyosoma oxycephalum - Vackra och aktiva ormar med den häftigaste tunga jag sett på en orm.
Boiga dendrophila melanota 

Seden Boa constrictor då, som jag själv håller. Mycket trevliga djur att jobba med överlag.

161
107
Alex_ask:
Flera inom Ptyassläktet och Drymarchonsläktet skulle jag säga,  väldigt alerta djur och iaf Drymarchon är väldigt trevliga att ha att göra med så länge det inte luktar mat i närheten.

Ptyas har en lite mer stissig och på-attityd som jag märkt

27
41
Sorealis:
Måste nämna rysk råttsnok.

Nu kan det ju vara så att jag fått en riktigt skön individ (har bara haft en), men hela tiden framme, otroligt nyfiken.
När jag haft terrariet nära sängen ligger hon alltid närmast mig.

Kommer alltid fram och kollar läget när jag kommer hem från ex jobbet, otroligt lugn, rasslar med svansen ibland, men bara när det är matning.
Jo, äter ur handen också, kommer försiktigt fram och petar på fingrarna tills hon hittar musen.

Fick nyss hem en japansk råttsnok, bara gått några dagar, men redan framme och är nyfiken, fantastiskt släkte!

281
366
Cartaq:
Då jag mestadels har hållit mig inom släktet pyton, så skulle jag nog säga kortsvansad borneopyton. Bökar runt värre än ett vildsvin i terrariet och det är aldrig några problem med humöret, hantering, att mata eller plocka skit/städa. Ormar är väll i regel inte direkt givande husdjur ur den synvinkeln att det ger något tillbaka till ägaren, de är förvisso vackra och har en personlighet som väger upp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild