Orm har kräkts upp sin mat.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
1
LukarTankar:

Idag för typ en kvart sen var så kollade jag till min rosenboa. Och jag kände genast lukten av antingen exkrement, eller som sagt en måltid som stöts upp.

Inne ligger hon i en av hennes gömställen, och där hade hon då kräkts. Halva musen var redan sönderfräten. Hon fick mat senast den 7:e, efter fyra dagar utan. Då hon innan det fick mat den tredje.
Hon är fortfarande en liten orm, född 2018.

Gömstället hon kräktes i är placerat på den kalla sidan av terrariet, och läste upp precis att det kan vara en orsak till matens uppkomst, men också hantering. Dock har jag hanterat henne minimalt de senaste två dagarna. Kan det vara så att det är stress ifrån innan matningen som orsakar hennes uppstötning?
Hon stötte inte upp maten hon fått dagarna innan, men hon har dock inte 'gått på toa' med den maten. Bör jag vänta och se tills den maten fått gå igenom henne färdigt och sen försöka mata igen?

Samt verkade hennes fjäll nästan strävt på vissa ställen, kan detta också indikera någonting? Är det så att hon kanske är påväg in i en ömsning?

Jag vet att detta inte är en veterinärsida, känner dock att jag måste fråga!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              


378
340
Silvetaz:

Det låter för mig som om du matar lite väl ofta till att börja med. Mat med fyra dagars mellanrum låter på tok för ofta. Var 7-10 dag max säger jag.

Jag skulle rekommendera att inte hantera ormen alls de närmaste veckorna. Avvakta minst en vecka till innan du ger den föda på nytt, efter det låt den vara i minst en vecka ytterligare.

Sträva fjäll behöver inte vara någon fara alls och kan betyda ett öms på G, det kan även vara ett tecken på att hon är något uttorkad, har du sett henne dricka?

17
1
LukarTankar:

Silvetaz skrev:

Det låter för mig som om du matar lite väl ofta till att börja med. Mat med fyra dagars mellanrum låter på tok för ofta. Var 7-10 dag max säger jag.

Jag skulle rekommendera att inte hantera ormen alls de närmaste veckorna. Avvakta minst en vecka till innan du ger den föda på nytt, efter det låt den vara i minst en vecka ytterligare.

Sträva fjäll behöver inte vara någon fara alls och kan betyda ett öms på G, det kan även vara ett tecken på att hon är något uttorkad, har du sett henne dricka?


Hon har bott hos mig sen den 3:e, har matat henne två gånger sen hon flyttat hit. Kan definitivt undgå ifrån att mata henne så ofta.

Ska fixa det också!

Nej, det har jag inte, men ser till att försöka kolla till henne så fort hon är runtom vattenskålen.

Tack!


15
25
Odesten98:

Som ovanstående säger så har du matat för ofta, sen kan hon kräkt pga stressen i flytten. Om du nu matade du den samma dag som du hämtade hem den ?

 

när jag köper en orm brukar jag iaf vänta 2 veckor med att mata så ormen hinnar vänja sej med nya miljön innan jag matar och hanterar.


17
1
LukarTankar:
Odesten98 skrev:
Som ovanstående säger så har du matat för ofta, sen kan hon kräkt pga stressen i flytten. Om du nu matade du den samma dag som du hämtade hem den ?

 

när jag köper en orm brukar jag iaf vänta 2 veckor med att mata så ormen hinnar vänja sej med nya miljön innan jag matar och hanterar.



Jag matade samma dag som jag då låtit henne flytta in, ja. Det hade då gått sju dagar sen ormen senast hade ätit.
Det smälte hon fint, jag tror dock att som ni säger, det blev för mycket med en till fyra dagar efter. Jag har kollat till henne, och hon är väldigt aktiv och verkar må bättre från att hon kräkts.
Men jag ska ta det till minnet! Och fråga här ifall något kommer upp.

Har nu låtit henne bli, och hon verkar gladare (:


Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
En trygg orm som får mat för ofta kräks inte upp den utan anledning, den blir dock överviktig, livslängden sänks med många år, den blir ful osv osv... Ormar kräks upp maten oftast av stress, inte att ägaren matar för ofta och för mycket :-) 

En väldigt aktiv orm kan vara ett tecken på stress så du är uppmärksam på det. Ormar brukar sällan vara väldigt aktiva, iaf över tid. Då är det ofta något som är fel i terrariet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild