Vad gör jag för fel med dubior?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

166
54
Leoleopardgecko:
Så. Har ett gäng vuxna dubior i en ganska stor plastlåda. Tanken är att dom ska föröka sig, men inget händer! 

Äggkartonger finns i lådan ✔
Mat finns ✔
Står på värmematta ✔
Fuktat dagligen ✔

Förstår inte när folk lyckas så bra. Det är blandat av båda könen. Så, vad mer kan jag göra?

28
12
ontheprowl:
Leoleopardgecko skrev:
Så. Har ett gäng vuxna dubior i en ganska stor plastlåda. Tanken är att dom ska föröka sig, men inget händer! 

Äggkartonger finns i lådan ✔
Mat finns ✔
Står på värmematta ✔
Fuktat dagligen ✔

Förstår inte när folk lyckas så bra. Det är blandat av båda könen. Så, vad mer kan jag göra?


Hur gamla är de?
Det tar ett tag från att de blir könsmogna till att det börjar komma nymfer. Och när det väl börjar går det lite trögt ett tag innan produktionen maxar.

Hur ser fördelningen av kön ut?
För många hanar skapar stress och stress leder till låg produktion. En hane per tre-fem honor funkar bra.

Vad matar du med?
Jag kör hönsfoder och morötter som basfoder och slänger ner sallad och annat grönt när det blir över i köket. Har hört att apelsin ska vara bra för produktionen men vet inte om det stämmer. De verkar iaf gilla att äta det. (Gutloada dock inte med apelsin).

Är det mörkt i lådan?
Ljus miljö stressar dubiorna och stress leder till låg produktion. Välj helst inte en transparent låda. Har du redan det kan du täcka den med något.

Hur varmt är det i lådan?
Bra med värmematta men det gäller att kolla så att temperaturen är bra. 28-30 grader har jag i min odling.

Har de något att dricka?
En odling med hundra vuxna tömmer ett litet fat med vattenkristaller i veckan hos mig. För övrigt räcker det att ha ett fat kristaller i lådan för ok luftfuktighet. Jag sprayar aldrig odlingen.

166
54
Leoleopardgecko:
Tack för svar! Jag har omfördelat i odlingen nu. Några hanar åkte ut, trots att jag misstänker att det ändå har varit bra fördelat bland könen. Alla dubior är fullvuxna så det är inget problem. 

Dom har fått lite allt möjligt gott att äta, grönsaker, torrfoder för katt, knäckebröd osv. 

Jag har haft dom i ett rum med dagsljus, en sväng i bilen, nu fick dom flytta in i badrummet. Ställe in ett metallock med vatten till dom. 

Tror väl att stress kan vara den största orsaken. Då jag har brytt mig för mycket och varit där och hållt på en del. Vi håller tummarna nu att det tar sig!

28
12
ontheprowl:
Leoleopardgecko skrev:
Tack för svar! Jag har omfördelat i odlingen nu. Några hanar åkte ut, trots att jag misstänker att det ändå har varit bra fördelat bland könen. Alla dubior är fullvuxna så det är inget problem. 

Dom har fått lite allt möjligt gott att äta, grönsaker, torrfoder för katt, knäckebröd osv. 

Jag har haft dom i ett rum med dagsljus, en sväng i bilen, nu fick dom flytta in i badrummet. Ställe in ett metallock med vatten till dom. 

Tror väl att stress kan vara den största orsaken. Då jag har brytt mig för mycket och varit där och hållt på en del. Vi håller tummarna nu att det tar sig!


Håller tummarna.

Dubia drunknar jättelätt. Vattenkristaller funkar bäst tycker jag men det går fint att blöta bomull eller något annat som håller fukt bra så att de kan dricka där utan att drunkna :)

1275
1724
Falk:
Jag har alltid kört med apelsiner istället för vatten eller vattenkristaller. 
Gör det enkelt!

C-vitamin sätter bra fart på dom.

278
47
Boboo:
Hejsan,

jag körde dubia odling i terrarie, skulle lägga till ljus av det ovan jag läst , körde dag 12 timmar och natt 12 timmar.
armatur med punkt värme på ca 30 grader.

torv som botten, efter ca 7 veckor såg jag nykläckta....

hoppas det löser sig,
MVH
B

1275
1724
Falk:
Kör becksvart hela tiden istället 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild