Passande insekt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

101
91
Trypto:
Jag har en kompis som skulle vilja skaffa någon lättskött insekt som husdjur. Hon har ett 30x30x30 cm exoterra så gärna något som skulle vilja bo där. 

Några önskemål:
Helst inte köttätare
Inget som kan flyga
Gärna lite större storlek + gå att hålla i handen 

Vi har spånat på vandrande pinnar/blad men är lite lost bland alla olika arter. Tacksam för alla tips :) 

18
11
Christopher:
Tusenfotingar/millipeder? (Ingen egen erfarenhet) 

101
91
Trypto:
Christopher skrev:
Tusenfotingar/millipeder? (Ingen egen erfarenhet) 


Tror tyvärr att de går bort pga för läskiga :) Något med ett färre antal ben skulle nog passa bättre.

82
224
Linsen:
Rovskinnbaggar, (Platymeris spec. Mombo.) är ju rätt så roliga,

annars kan en Vampyrkrabba (Geosesarma sp.) funka i en sådant terrarium. Också roliga små typer.

Det är de arter jag kan rekommendera starkt i en 30x30x30. Hoppas det är till hjälp :)

Edit: Kanske en afrikansk jättesnigel om ni kan håla luftfuktigheten hög? De kan "hanteras", äter grönsaker och kan då definitivt inte flyga ;) 

82
224
Linsen:
Linsen skrev:
Rovskinnbaggar, (Platymeris spec. Mombo.) är ju rätt så roliga,

annars kan en Vampyrkrabba (Geosesarma sp.) funka i en sådant terrarium. Också roliga små typer.

Det är de arter jag kan rekommendera starkt i en 30x30x30. Hoppas det är till hjälp :)


Svarar på mig själv lite snabbt. Såg inte önskningsmålen ni hade. Dessa arter kan visserligen inte flyga men är köttätare och är lite svåra att hålla i handen , tror inte det finns så många insekter som bådar gott av att hanteras så mycket :/ Men utmärkta arter annars! 

19
4
celandro:
Jag har haft vandrande blad (Phyllium ericoriai) i lite över en månad bara, så mina erfarenheter är inte stora, men jag tycker de är riktigt coola och verkar mer lättskötta än vad jag har läst. L1 nymferna lär vara svårast att hålla vid liv, så satsa på lite äldre individer isf. Jag köpte mina som L2 tror jag och båda har ömsat en gång utan problem och äter som hästar. Jag ger dem hallon och byter kvistar efter 7-10 dagar. Sprayar vatten en gång per dag och byter mossan/substratet efter känn, så det hålls fräscht. Jag har hög luftfuktighet och hyfsat med ventilation, men mer ventilation är nog inte fel enligt vad jag läst. Temperaturen är strax över rumstemperatur i terrariet ca:24 grader plus/minus lite. Så jag tycker de är riktigt smidiga :).

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att nymfer inte kan flyga utan utvecklar vingar under sista ömsningen och då är det endast hanarna som kan flyga. Så köper ni endast honor är det ju lugnt. Arten Phyllium giganteum är väl bara honor i handeln iaf och det finns ett skötselråd om dessa på sidan. Just P. giganteum kanske blir lite stora för det terrariet dock. Tre gånger djurets längd ska vara minsta höjden och två gånger djurets längd i bredd, verkar vara standarden. I övrigt så är de inga "keldjur" givetvis, men går att hanteras väldigt försiktigt. Blir de rädda så kan de falla mot marken och de är väldigt sköra, så håll en hand under dem och låt de sedan klättra upp på handen om de ska hanteras är mitt tips.
Annars så finns det ju lite roliga skalbaggar som iaf inte är så benägna att flyga. 

Med vänliga hälsningar Patrik
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild