Mat till varaner?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Mazzta:
hej jag har planer på att införskaffa någon större varan, troligtvis nilvaran och hade tänkt höra om alternativa foder källor. 

Känner många jägare och skulle ha tillgång på istortsätt obegränsat med inälvor och de kött som blir kvar   Kan man mata med det utöver råttor osv?

1275
1724
Falk:
Har du läst tråden varannybörjare?

3
2
Mazzta:
Ja. Men tycker inte den svarar på frågan. Dom måste väll ha bredare diet än gnagare och insekter i fångenskap.  Den känslan  jag har fått när jag läst om nilvaraner i naturen e att dom äter istortsätt allt den kan. Även lite utav asätare. 

E detta rätt e det jag undrar över?

378
340
Silvetaz:
Mazzta skrev:
Ja. Men tycker inte den svarar på frågan. Dom måste väll ha bredare diet än gnagare och insekter i fångenskap.  Den känslan  jag har fått när jag läst om nilvaraner i naturen e att dom äter istortsätt allt den kan. Även lite utav asätare. 

E detta rätt e det jag undrar över?



Du kan nog ge dem en mängd olika föda. i naturen äter de nästan allt som rör sig

animaldiversity.org/accounts/Varanus_niloticus/

Food Habits
Nile monitors are stealthy hunters, concluding their predatory quests by pouncing with lightning speed on their prey. The teeth can administer a painful crushing bite, although this is likely to be lethal to only relatively small victims. While holding an adversary in its jaws, a Nile monitor can cause severe injuries with its claws. They often use a combination of jaws and powerful forelimbs to break the backs of their prey. They eat a variety of prey that includes frogs, toads (even poisonous ones of the genus Breviceps), rodents, fish, lizards, small turtles, birds and their eggs, beetles, orthopterans, crabs, caterpillars, spiders, millipedes, earthworms, and slugs. They have been known to rob crocodile nests for eggs. They may occasionally work in pairs to rob a crocodile nest, with one lizard distracting the guarding mother crocodile while the other races in to grab eggs. Even after hatching, newly emergent crocodiles are not safe. Hard-shelled mollusks are a conspicuous feature of Nile monitors' diets and a thickened skull, blunt crushing teeth, and bowed lower jaw make them well-equipped for breaking open thick shells. Land snails of the genus Achatina are Nile monitors' favorite prey. (Bartlett and Bartlett, 1996; Branch, 1998; Sprawls, et al., 2002; Steel, 1996)

54
18
Davgust:
Inte för att vara den, men jag rekommenderar verkligen att du tänker en extra gång innan du skaffar dig en nilvaran. Det kan väldigt lätt bli fel, och det finns mängder med andra varaner som är lättare/passar bättre att hålla i terrarium.
Men känner du att det verkligen är rätt varan för dig och du klarar alla förutsättningar osv som de kräver, så kör på. 

200
258
Lordguras:
Nilvaraner är skit 

46
72
vikingsthlm:
Sista arten jag kan rekommendera  har själv många arter  nilvaran är inte att rekommendera som terrariedjur!! Blir oftast vandringspokaler eller slutar med ett humant skott på bak gården

64
10
Erik17:
jag har sjävl nyligen skaffat en varnan och nilvaran har jag hört mycket om att dom inte är bra terrarie djur. Jag skaffade en varanus rudicollis jag är ganska ny till reptiler men jag klarar av den bra för har haft reptiler innan om det är din första reptil skulle jag inte skaffa en nilvaran. om du verkligen vill ha en varan så skulle jag sattsa på en ackie. Men om du vill ha en stor varan så skulle jag köra på en bandvaran eller en svart kapvaran.  något mindre varaner som är V.indicus, V.melinus och V.rudicollis dom är mycket bättre än nilvaraner som terrarie djur.   


Som svar på din fråga så skulle jag säga att dom äter det mesta. Inälvor kött möss kyckling råttor fisk skaldjur.

278
47
Boboo:
hejsan,

Liten större varan - som enligt mig lättRE ÄN nil varan är stäpp varan, den kan bli mycket tillitsfull i temperamentet.
bor i Sudan Sahara Senegal ex.

jag hade en hane som blev ca 95cm som jag köpte nykläckt ca 3-4 veckor gammal, minns rätt var den ca 15 cm.
den blev hand tam , lekte med min hund i badkaret älskade å simma:)))

matade den med,
insekter:
sofobas argentinska kakerlackor syrsor och grässhoppor 

när den Vart lite större använde jag mig av frysta kycklingar samt frysta möss 1 gång i veckan.

Lite råa ägg går att ge också för den delen - men inte för ofta, ganska fet mat.


Den var super fin i kroppen och hade fin täckning, Rex som den hette hade jag i ca 7år innan jag sålde den som avelshanne.

27 till 42 grader hade jag  dag tid punkt värme på 3st ställen , om natten ca 20-24 - jag sol duschade den 1 gång i veckan , det älskade den.
hade ett akvarium på ca 660 liter initiallt - sedemera bode den i 2 x 3 meter...

blandade med klippor sand lite grus, platt stennar och kork byggde även ett hus till den som den kunde göma sig i/dra sig undan (sova),  ställde in ett mindre akvarium som den kunde bada i - låg kant ...

bytte/fyllde på vatten 1 gång i veckan.
Luktar mycket när den går på toa, ofta gick den till samma ställe i  terrariet utförde sina behov, eller gjorde den det i duschen efter matning...

fick du en allmän uppfattning om stäppisar...hoppas det hjälper lite:)


mvh
b

278
47
Boboo:
Erik17 skrev:
jag har sjävl nyligen skaffat en varnan och nilvaran har jag hört mycket om att dom inte är bra terrarie djur. Jag skaffade en varanus rudicollis jag är ganska ny till reptiler men jag klarar av den bra för har haft reptiler innan om det är din första reptil skulle jag inte skaffa en nilvaran. om du verkligen vill ha en varan så skulle jag sattsa på en ackie. Men om du vill ha en stor varan så skulle jag köra på en bandvaran eller en svart kapvaran.  något mindre varaner som är V.indicus, V.melinus och V.rudicollis dom är mycket bättre än nilvaraner som terrarie djur.   


Som svar på din fråga så skulle jag säga att dom äter det mesta. Inälvor kött möss kyckling råttor fisk skaldjur.



Är inte band varan - kap varan ännu lite svårarre än stäpp varan?
kräver mer mat störreytor, lite svårare i temprament?

bygger ni upp terrarierna för dessa djur avlopp i botten?

fina djur dock:) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild